مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نیم رخ مولفه های دین داری و تاثیر پذیری دینی مخاطبان فیلم های جشنواره رویش

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 108

چکیده

 سینما و فیلم به عنوان محصول محتوایی آن, به عنوان یک ابزار فرهنگی انتقال پیام نقش قابل توجهی در برآوردن اهداف سیاست گذاران فرهنگی جامعه دارد. به تبع در جوامع دینی یکی از روش های حفظ و ارتقاء ارزش های دین, انتقال پیام های دینی از طریق ابزارهای فرهنگی از جمله فیلم است. در این نوشتار ابتدا ابعاد دین داری بر اساس مدل پنج بعدی گلاک و استار مشخص گردیده و میانگین دین داری مخاطبان بر اساس ابعاد پنج گانه این مدل مشخص شد. فیلم ها نیز بر اساس میزان تاثیرگذاری در هر یک از ابعاد دین داری بر مخاطب مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از پیمایش از 533 نفر از تماشاگران 1593 پرسشنامه حاصل گردید که مخاطبان در آن میزان دین داری خود و تاثیری که فیلم های جشنواره در هر یک ابعاد بر آن ها گذارده بود را نمره دهی کردند. بررسی نیم رخ دین داری مخاطبان نشان می دهد که میانگین دین داری آنان در همه ابعاد در حد متوسط بوده ولی در بعد دانش دینی قوی تر از سایر ابعاد و در بعد اعتقاد دینی ضعیف تر است. میانگین تاثیر پذیری آنان از فیلم ها نیز نشان می دهد که افراد بیشترین تاثیر را در ایجاد حس معنوی و افزایش معلومات دینی از فیلم ها گرفته اند, پس بیشترین تاثیر پذیری در گرایش به کاربست دین در زندگی روزمره, تقویت اعتقادات و در نهایت گرایش به انجام مناسک دینی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی، حامد، و اعظم کاری، فائزه. (1395). بررسی نیم رخ مولفه های دین داری و تاثیر پذیری دینی مخاطبان فیلم های جشنواره رویش. دین و ارتباطات، 23(1 (پیاپی 49))، 81-108. SID. https://sid.ir/paper/233340/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی حامد، اعظم کاری فائزه. بررسی نیم رخ مولفه های دین داری و تاثیر پذیری دینی مخاطبان فیلم های جشنواره رویش. دین و ارتباطات[Internet]. 1395؛23(1 (پیاپی 49)):81-108. Available from: https://sid.ir/paper/233340/fa

    IEEE: کپی

    حامد بخشی، و فائزه اعظم کاری، “بررسی نیم رخ مولفه های دین داری و تاثیر پذیری دینی مخاطبان فیلم های جشنواره رویش،” دین و ارتباطات، vol. 23، no. 1 (پیاپی 49)، pp. 81–108، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button