مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 303 | صفحه پایان 334

چکیده

 یکی از ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, ساحت تربیت زیستی و بدنی است که یکی از مقوله های تحت پوشش این ساحت, توجه به تربیت جنسی است. در بسیاری از نظام های آموزشی, تحقق تربیت جنسی با موانع زیادی در عرصه عمل مواجه بوده است و همین امر, زمینه ساز بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحراف های رفتاری در میان نسل جوان شده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی موانع تحقق برنامه درسی تربیت جنسی در مدارس متوسطه بر اساس رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. داده ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختارمند با نوزده نفر از والدین, معلمان و مدیران در سطح منطقه شش شهر تهران با شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی گردآوری شده و بر اساس راهبرد کُلایزی تحلیل شد. نتایج این پژوهش موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه تحصیلی را در سه مضمون اصلی و نُه خوشه مضمونی شامل عوامل خانوادگی ازجمله, مقاومت و بی میلی والدین در برابر تربیت جنسی فرزندان, ضعف مهارت های ارتباطی مطلوب بین والدین و فرزندان و غلبه نگاه بزرگ سالی بر مسائل جنسی نوجوانان, همچنین عوامل سازمانی نظیر؛ کمبود چشمگیر معلم متخصص حوزه تربیت جنسی در آموزش و پرورش, محدودیت و چالش برانگیز بودن منابع آموزشی در حوزه تربیت جنسی, ضعف خط مشی مناسب حمایت از تربیت جنسی در چارچوب تربیت اسلامی و چالش تعامل مطلوب مدرسه و خانه و در نهایت, عوامل فرهنگی اجتماعی همچون ضعف آگاهی اجتماعی از تعریف صحیح تربیت جنسی و برداشت های شخصی و بدون پشتوانه از مبانی دینی دسته بندی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی پویا، سهراب، ایمان زاده، علی، محمدی پویا، فرامرز، و زارعی، احمد. (1398). پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه. دین و ارتباطات، 26(1 (پیاپی 55) )، 303-334. SID. https://sid.ir/paper/233366/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پویا سهراب، ایمان زاده علی، محمدی پویا فرامرز، زارعی احمد. پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه. دین و ارتباطات[Internet]. 1398؛26(1 (پیاپی 55) ):303-334. Available from: https://sid.ir/paper/233366/fa

    IEEE: کپی

    سهراب محمدی پویا، علی ایمان زاده، فرامرز محمدی پویا، و احمد زارعی، “پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه،” دین و ارتباطات، vol. 26، no. 1 (پیاپی 55) ، pp. 303–334، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button