مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

886
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر چارچوب بندی پیام های بهداشتی بر خوش بینی غیرواقعی، قصد عمل و حافظه: نقش سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی

صفحات

 صفحه شروع 563 | صفحه پایان 575

چکیده

 مقدمه: تهیه پیام های بهداشتی موثر یکی از مهم ترین دغدغه های مروجان سلامت در هر جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر چارچوب بندی پیام های بهداشتی بر خوشبینی غیرواقعی, قصد عمل و حافظه پیام گیران با توجه به نقش سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای بود که برای انتخاب افراد موردنظر برای آزمایش اصلی, ابتدا یک غربالگری بر اساس سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی بر روی 550 نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد که در نهایت 72 نفر (38 نفر دارای سیستم رفتاری فعال و 34 نفر دارای سیستم رفتاری بازداری) به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و سپس میزان خوش بینی غیرواقعی, قصد عمل و حافظه شرکت کنندگان بر اساس یک طرح عاملی مخلوط 3×2 (سیستم انگیزشی به عنوان عامل بین گروهی دارای 2 سطح, و چارچوب بندی پیام به عنوان عامل درون گروهی دارای  3سطح) پس از مواجهه با پوسترهای تبلیغاتی تهیه شده در زمینه تخلیه استرس و نخ دندان, اندازه گیری شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد, تاثیر چارچوب بندی پیام متاثر از نوع سیستم های انگیزشی مخاطبان است, به این نحو که افراد گروه فعال ساز بیشترین تاثیرپذیری را زمانی داشتند که پیام سودمحور دریافت می کردند و افراد گروه بازداری بیشترین تاثیرپذیری را هنگامی نشان دادند که پیام زیان محور دریافت کردند. اما این تاثیرات تنها در مورد پیام تخلیه استرس مشاهده شد و در مورد پیام نخ دندان مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: به نظر می آید عامل تازگی و ناآشنا بودن موضوع پیام می تواند تاثیر چارچوب بندی و سیستم های انگیزشی بر خوشبینی, قصد عمل و حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادپور، زهرا، صالحی، جواد، و الهی، طاهره. (1397). تاثیر چارچوب بندی پیام های بهداشتی بر خوش بینی غیرواقعی, قصد عمل و حافظه: نقش سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی. پایش، 17(5 )، 563-575. SID. https://sid.ir/paper/23339/fa

    Vancouver: کپی

    مرادپور زهرا، صالحی جواد، الهی طاهره. تاثیر چارچوب بندی پیام های بهداشتی بر خوش بینی غیرواقعی, قصد عمل و حافظه: نقش سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی. پایش[Internet]. 1397؛17(5 ):563-575. Available from: https://sid.ir/paper/23339/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مرادپور، جواد صالحی، و طاهره الهی، “تاثیر چارچوب بندی پیام های بهداشتی بر خوش بینی غیرواقعی, قصد عمل و حافظه: نقش سیستم های رفتاری گرایشی/ اجتنابی،” پایش، vol. 17، no. 5 ، pp. 563–575، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button