مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین بازی های رایانه ای، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: رشد سریع بازی های رایانه ای باعث اشغال بخش عمده ای از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گردیده است. استفاده بیش از حد و نامناسب از این بازی ها می تواند یک تهدید جسمی, روانی و اجتماعی برای آنان به شمار آید. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بازی های رایانه ای با پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهر کرمان صورت گرفت.روش ها: در این مطالعه مقطعی 292 دانش آموز پایه سوم راهنمایی شهر کرمان با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته, همراه با پرسشنامه Buss و Perry بود. نتایج با کمک آزمون های t-test, مجذورکای و ANOVA در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: میانگین نمره پرخاشگری 77.71±18.25 بود. آنالیز آماری بین پیشرفت تحصیلی و پرخاشگری (p=0.036) در کاربران بازی رایانه ای, رابطه معنادار نشان داد و دانش آموزان ضعیف میانگین نمره پرخاشگری بالاتری داشتند. پرخاشگری با انجام بازی رایانه ای (p=0.004), مدت استفاده (p<0.001) و نوع بازی (p=0.003) رابطه معنادار نشان داد. نتایج نشان داد, افرادی که بیشتر از یک ساعت در روز به بازی می پرداختند و افرادی که بازی رایانه ای خشن و جنگی انجام می دادند, میانگین نمره پرخاشگری بیشتری داشتند. اما پیشرفت تحصیلی با انجام بازی رایانه ای, نوع بازی و مدت زمان انجام بازی رابطه معنی داری نداشت.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر, لزوم تدوین راهبردها و سیاست گذاری در جهت استفاده بهینه از فن آوری در امر آموزش دانش آموزان به عنوان رسانه کمک آموزشی نوین ضروری است. همچنین اتخاذ تدابیری جهت تولید بازی هایی با رویکرد آموزشی در جهت پرورش خلاقیت و مهارت حل مساله پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تیرگر، هدایت، بلالی میبدی، فاطمه، و حسنی، مهدی. (1394). بررسی ارتباط بین بازی های رایانه ای, پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر کرمان. بهداشت و توسعه، 4(1)، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/233559/fa

    Vancouver: کپی

    تیرگر هدایت، بلالی میبدی فاطمه، حسنی مهدی. بررسی ارتباط بین بازی های رایانه ای, پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر کرمان. بهداشت و توسعه[Internet]. 1394؛4(1):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/233559/fa

    IEEE: کپی

    هدایت تیرگر، فاطمه بلالی میبدی، و مهدی حسنی، “بررسی ارتباط بین بازی های رایانه ای, پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر کرمان،” بهداشت و توسعه، vol. 4، no. 1، pp. 65–75، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233559/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button