مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,091
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: مهارت های حل مساله یکی از مهارت هایی است که در کاهش تعارض ها و مشکلات بین فردی و درون فردی نقش اساسی دارد. این پژوهش با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تاکید بر پرورش مهارت های حل مساله انجام شد.مواد و روش کار: این پژوهش کاربردی با روش تحقیق زمینه ای انجام گرفت. بدین منظور, ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تاکید بر پرورش مهارت های حل مساله در قالب عناصر برنامه درسی (هدف, محتوا, راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استفاده شد. به این منظور, پرسشنامه ای محقق ساخته و در اختیار 45 متخصص برنامه درسی که به روش تمام شماری و 360 معلم دوره ابتدایی استان گیلان که به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند, قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی, اهداف, محتوا, راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روش های ارزشیابی الگوی پیشنهادی را مطلوب دانسته اند. همچنین, بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی در این الگو تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که ارتقای سلامت روان دانش آموزان بایستی یکی از اهداف برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تاکید بر پرورش مهارت های حل مساله باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیم پورکومله، سمیرا، نادری، عزت اله، و سیف نراقی، مریم. (1395). نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش، 16(1)، 39-51. SID. https://sid.ir/paper/23395/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیم پورکومله سمیرا، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم. نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش[Internet]. 1395؛16(1):39-51. Available from: https://sid.ir/paper/23395/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا ابراهیم پورکومله، عزت اله نادری، و مریم سیف نراقی، “نقش مهارت های حل مساله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان،” پایش، vol. 16، no. 1، pp. 39–51، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button