مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,571
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نقش فوق برنامه ورزشی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 104

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن نقش میانجی گر فوق برنامه ورزشی در بررسی مقایسه استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی انجام شده است. پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است و جامعه آماری آن را دانش آموزان دختر 12-15 ساله مقطع راهنمایی بیرجند تشکیل می دادند. 120 دانش آموز به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استرس تحصیلی (دو بخش عوامل استرس زا و واکنش به این عوامل) گادزلا (1998) و شادکامی آکسفورد (آرگیل, 2001) (هیجان مثبت, نبود هیجان منفی و رضایت از زندگی) را تکمیل کردند. برای بررسی فرضیه ها از آزمون آنوا و رگرسیون چند متغیری و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان شرکت کننده در فوق برنامه ورزشی, در مقایسه با دانش آموزانی که در فوق برنامه ورزشی شرکت نکرده اند, تفاوت معنی داری وجود دارد (p=0.001) همچنین, نتایج نشان داد استرس تحصیلی با میزان مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه ورزشی رابطه منفی دارد (r=-.167), از سوی دیگر, بهزیستی ذهنی با میزان مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه رابطه مثبت دارد (p=0.012 و r=.211) نتایج آزمون رگرسیون گام به گام همچنین نشان داد بین خرده مقیاس های استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی رابطه وجود دارد که این رابطه برای سه خرده مقیاس رفتاری, شناختی و ناکامی معنی دار است و برای خرده مقیاس های دیگر معنی دار نیست. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت فعالیت های فوق برنامه ورزشی تاثیر مثبتی در بهزیستی ذهنی و استرس تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کشتی دار، محمد، بهزادنیا، بهزاد، و ایمانپور، فهیمه. (1392). مقایسه نقش فوق برنامه ورزشی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، 5(17)، 89-104. SID. https://sid.ir/paper/234477/fa

    Vancouver: کپی

    کشتی دار محمد، بهزادنیا بهزاد، ایمانپور فهیمه. مقایسه نقش فوق برنامه ورزشی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1392؛5(17):89-104. Available from: https://sid.ir/paper/234477/fa

    IEEE: کپی

    محمد کشتی دار، بهزاد بهزادنیا، و فهیمه ایمانپور، “مقایسه نقش فوق برنامه ورزشی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی،” مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 5، no. 17، pp. 89–104، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/234477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا