مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی، زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 271 | صفحه پایان 278

چکیده

 «رشد کودک» عبارتی است که به مهارت هایی که از بدو تولد تا 6 سالگی فرا گرفته می شوند, اشاره دارد. در مطالعه حاضر, ساخت و تعیین پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد نیوشا» به مثابه مقیاسی یکپارچه سنجش مهارت های شنوایی, زبان و گفتار در کودکان فارسی زبان بدو تولد تا 6 سال مد نظر بود. نسخه ابتدایی این آزمون, پس از مطالعه منابع مختلف, در 4 حیطه رشدی «شنوایی», «زبان دریافتی», «زبان بیانی» و «گفتار» در 13 گروه سنی در محدوده بدو تولد تا 72 ماه, طراحی و تدوین شد. پس از یک بررسی مقدماتی روی 75 کودک و انجام اصلاحات لازم, این آزمون از شهریور ماه 1385 تا مرداد ماه 1386 با مراجعه به مهدهای کودک و مراکز بهداشت روی 593 کودک طبیعی از هر دو جنس, در استان تهران اجرا و پایایی آزمون ـ آزمون مجدد, پایایی بین نظرات پرسشگران, روایی محتوا و ساختار آن تعیین گردید.در بررسی هر دو پایایی, بین نظرهای پرسشگران و پایایی آزمون ـ آزمون مجدد, همبستگی بیش از 95 درصد به دست آمد (P<0.001). در بیش از 90 درصد از موارد, میزان روایی محتوا بر اساس مقیاس هفت گزینه ای لیکرت در حد «کاملا» و «بسیار زیاد» ارزیابی شد و بررسی روایی ساختار, تاثیر سن بر نتایج آزمون را نشان داد.در مطالعه حاضر, معیار تفسیر نتایج, کسب «حداقل» امتیاز یا بالاتر تعیین گردید. کودکانی که طی دو بار ارزیابی, نتوانند این امتیاز را کسب کنند, برای تعیین میزان تاخیر رشدی احتمالی, در گروه (های) سنی پایین تر مورد ارزیابی قرار می گیرند. در کل 373 موضوع مورد آزمون, تنها در 3 مورد بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.02). آزمون سنجش رشد نیوشا, مقیاس جامع و یکپارچه ای برای ارزیابی سیر رشد و شناسایی هر گونه تاخیر, در مهارت های رشدی کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان است که از پایایی و روایی زیادی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، زهرا، عشایری، حسن، ملایری، سعید، و علاالدینی، فرشید. (1388). پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی, زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان. پایش، 8(3)، 271-278. SID. https://sid.ir/paper/23479/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری زهرا، عشایری حسن، ملایری سعید، علاالدینی فرشید. پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی, زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان. پایش[Internet]. 1388؛8(3):271-278. Available from: https://sid.ir/paper/23479/fa

    IEEE: کپی

    زهرا جعفری، حسن عشایری، سعید ملایری، و فرشید علاالدینی، “پایایی و روایی «آزمون سنجش رشد شنوایی, زبان و گفتار نیوشا» در کودکان بدو تولد تا 6 سال فارسی زبان،” پایش، vol. 8، no. 3، pp. 271–278، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button