مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی

صفحات

 صفحه شروع 501 | صفحه پایان 510

چکیده

 مقدمه: سبک زندگی سالم در کاهش بروز, شدت و عوارض بیماری ها موثر است. یکی از چارچوب های آموزشی که در فرآیند تغییر رفتار علاوه بر آگاهی و نگرش عواملی چون محیط و هنجارهای اجتماعی را نیز موثر می داند, الگوی بزنف است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی انجام گرفت.مواد و روش کار: در این مطالعه شبه تجربی, 60 نفر از بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند, پرسشنامه ی سبک زندگی و پرسشنامه سنجش سازه های الگوی بزنف قبل از مداخله توسط نمونه ها تکمیل شد و سپس نمونه ها به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی داده شدند. در این مطالعه آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در طی 4 جلسه برای هر گروه کوچک 10 نفره بیماران گروه مداخله, انجام شد. بعد از 3 ماه پیگیری پرسشنامه ها دوباره تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که بعد از مداخله میانگین نمره کلی سبک زندگی بین دو گروه متفاوت نبود (p=0.163), به عبارتی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران موثر نبود. اما میانگین نمره ابعاد تغذیه, الگوی خواب, سلامت جسمانی, استرس و مصرف دخانیات مرتبط به سبک زندگی در بین دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی دار داشتند (p<0.05), و آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر ابعاد سبک زندگی بیماران موثر بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات سازه های الگوی بزنف قبل و بعد از مداخله درون گروه مداخله تفاوت آماری معنی دار داشت (p<0.0001).بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف, بر ارتقای اکثر حیطه های سبک زندگی بیماران نارسایی قلبی, پیشنهاد می شود از این الگو در این بیماران استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

همتی مسلک پاک، معصومه، مرقاتی، سیده زهرا، و دیدارلو، علیرضا. (1396). بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی. پایش، 16(4)، 501-510. SID. https://sid.ir/paper/23498/fa

Vancouver: کپی

همتی مسلک پاک معصومه، مرقاتی سیده زهرا، دیدارلو علیرضا. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی. پایش[Internet]. 1396؛16(4):501-510. Available from: https://sid.ir/paper/23498/fa

IEEE: کپی

معصومه همتی مسلک پاک، سیده زهرا مرقاتی، و علیرضا دیدارلو، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلبی،” پایش، vol. 16، no. 4، pp. 501–510، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23498/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button