Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,636
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودگزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده

صفحات

 صفحه شروع 421 | صفحه پایان 429

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت خود گزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده ثبت شده در پنج استان مرزی ایران انجام شده است.مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع مقطعی بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودگزارشی سلامت روان کودکان و نوجوانان آخنباخ Youth Self Report test of Achenbach (YSR) که یکی از ابزاهای غربالگری روانشناسی برای ارزیابی مشکلات رفتاری - هیجانی کودکان و نوجوانان است, استفاده شد. روش نمونه گیری در این تحقیق سرشماری کامل بود و حجم نمونه 68 نفر یعنی کلیه نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده در کشور در نظر گرفته شد, میزان مشارکت %63.2 (43 نفر) بود. عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده با استفاده از انالیز رگرسیون انجام شد.یافته ها: تعداد شرکت کنندگان شامل 35 پسر و 8 دختر بودند. میانگین سن کل نمونه ها 16.18 (انحراف معیار 2.30), در دختران 15.5 (انحراف معیار 2.82) و پسران 16.25 (انحراف معیار 2.18) بود. میانگین درصد جانبازی 42.67 (با انحراف معیار 16.95), طیف آن بین 70-20 درصد بود. عملکرد تحصیلی اکثر نوجوانان مورد مطالعه در حد متوسط بود. بین وضعیت تحصیلی دختران و پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0.05). بالاترین میانگین نمره پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی در کل نمونه ها مربوط به اضطراب / افسردگی (6.04) 11.66 و رفتار پرخاشگرانه (7.15) 8.67 بود. میانگین نمره کلی آخنباخ در دختران (71.50) بالاتر از پسران (48.77) بود. میزان جانبازی (درصد جانبازی) با نمره کلی اخنباخ و اختلال درونی سازی ارتباط معنی داشت (p<0.05). میانگین گویه های اضطراب / افسردگی, مشکلات تفکر و مشکلات توجه در دختران از پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده به طور معناداری بیشتر بود (p<0.05). سن, میزان تحصیلات و تعداد افراد خانوار مهمترین عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده بودند (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: آسیب با مین و مهمات عمل نکرده بر روی باز خورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات اضطراب / افسردگی, مشکلات توجه و تمرکز بیشتری همراه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، بتول، نشاط، مریم سادات، معصومی، مهدی، پیرخائفی، علیرضا، و همتی، محمدعلی. (1396). خودگزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده. پایش، 16(4)، 421-429. SID. https://sid.ir/paper/23502/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی بتول، نشاط مریم سادات، معصومی مهدی، پیرخائفی علیرضا، همتی محمدعلی. خودگزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده. پایش[Internet]. 1396؛16(4):421-429. Available from: https://sid.ir/paper/23502/fa

    IEEE: کپی

    بتول موسوی، مریم سادات نشاط، مهدی معصومی، علیرضا پیرخائفی، و محمدعلی همتی، “خودگزارشی مشکلات رفتاری - هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده،” پایش، vol. 16، no. 4، pp. 421–429، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23502/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا