Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,970
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش از طریق کتابچه بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران استئوپوروتیک

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 74

چکیده

 استئوپوروز یکی از بیماریهای شایع و بدون علامت است. در ایران 50 درصد مردان بالای 50 سال و 70 درصد زنان بالای 50 سال مبتلا به استئوپوروز یا استئوپنی هستند. با افزایش آگاهی جامعه می توان تا حدود زیادی در جهت جلوگیری از ایجاد بیماری و یا کنترل عوارض آن گام برداشت که این هدف با امر آموزش میسر می شود. هدف مطالعه تعیین تاثیر آموزش از طریق کتابچه بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران استئوپوروتیک مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی بود. این بررسی از نوع مطالعات علوم پایه (Experimental) و به صورت Self-control بود که با استفاده از پرسشنامه استاندارد, میزان آگاهی و عملکرد (قبل از آموزش به روش مصاحبه چهره به چهره و بعد از آموزش به روش تلفنی) سنجیده شده و با روش آماری Mann-Whitney U test اطلاعات وارد شده به کامپیوتر تجزیه و تحلیل گردید. 340 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه استئوپوروز بیمارستان شریعتی در این مطالعه شرکت نمودند. طبق بررسی انجام شده, آموزش از طریق کتابچه توانست نمره آگاهی جامعه را تا 24 درصد و نمره عملکرد را تا 16درصد افزایش دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از کتابچه های آموزشی به عنوان یک ابزار آموزشی در افزایش آگاهی و عملکرد کافی نبوده و پیشنهاد می شود که جهت ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد از سایر شیوه های آموزشی مانند برگزاری جلسات همراه با ابزارهای آموزشی مانند پوستر, فیلیپ چارت و ... استفاده شود تا بیماران به حداکثر توانمندی در مراقبت از خود دست یابند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کمیلیان، زهرا، صداقت، مجتبی، برادرجلیلی، رضا، سلطانی، اکبر، اردشیرلاریجانی، محمدباقر، و پژوهی، محمد. (1382). تاثیر آموزش از طریق کتابچه بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران استئوپوروتیک. پایش، 3(1)، 67-74. SID. https://sid.ir/paper/23532/fa

Vancouver: کپی

کمیلیان زهرا، صداقت مجتبی، برادرجلیلی رضا، سلطانی اکبر، اردشیرلاریجانی محمدباقر، پژوهی محمد. تاثیر آموزش از طریق کتابچه بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران استئوپوروتیک. پایش[Internet]. 1382؛3(1):67-74. Available from: https://sid.ir/paper/23532/fa

IEEE: کپی

زهرا کمیلیان، مجتبی صداقت، رضا برادرجلیلی، اکبر سلطانی، محمدباقر اردشیرلاریجانی، و محمد پژوهی، “تاثیر آموزش از طریق کتابچه بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران استئوپوروتیک،” پایش، vol. 3، no. 1، pp. 67–74، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23532/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا