مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و تحلیل محتوا در تراز کتاب های درسی دانشگاهی مطالعه ی موردی: کتاب قواعد و متون عربی

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 233

چکیده

کتاب درسی دانشگاهی در فرایند یاددهی و یادگیری نقش تعیین کننده ای دارد. کتاب درسی مناسب ویژگی ها و شاخص هایی دارد که آن را از کتاب های غیردرسی متمایز می کند. نقد و تحلیل محتوای کتاب های دانشگاهی سبب می شود در طراحی و سازمان دهی مناسب آن دقت کافی به عمل آید. در این پژوهش با هدف دست یافتن به شاخص های کتاب های درسی دانشگاهی از روش تحقیق کتاب خانه ای استفاده کرده ایم. در این مقاله, با تحلیل محتوای کتاب تعریف و مفاهیم آن, کاربرد و ابعاد آن, و نظراتی را که در زمینة طراحی کتاب های درسی ارائه شده است موردارزیابی و نقد قرار داده ایم. در این مقاله به طور موردی میزان برخورداری کتاب قواعد و متون عربی, کتابی که برای دانشجویان رشتة زبان و ادبیات فارسی فراهم آمده است, از شاخص های کتاب دانشگاهی بررسی شده است. کتاب درسی از مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه های آموزشی است که نقش ارزش مندی در نظام تعلیم و تربیت ایفا می کند. طراحی کتاب ها باید باتوجه به معیارها و ضوابط خاصی در همة ابعاد متن باشد. تحلیل محتوای کتاب های درسی می تواند نقاط قوّت و ضعف احتمالی کتاب های درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی دراختیار مدیران و برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی زاده، عیسی. (1397). نقد و تحلیل محتوا در تراز کتاب های درسی دانشگاهی مطالعه ی موردی: کتاب قواعد و متون عربی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 18(4 )، 217-233. SID. https://sid.ir/paper/235355/fa

    Vancouver: کپی

    متقی زاده عیسی. نقد و تحلیل محتوا در تراز کتاب های درسی دانشگاهی مطالعه ی موردی: کتاب قواعد و متون عربی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی[Internet]. 1397؛18(4 ):217-233. Available from: https://sid.ir/paper/235355/fa

    IEEE: کپی

    عیسی متقی زاده، “نقد و تحلیل محتوا در تراز کتاب های درسی دانشگاهی مطالعه ی موردی: کتاب قواعد و متون عربی،” پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، vol. 18، no. 4 ، pp. 217–233، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235355/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button