مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد آسیب شناسانه ی درس نامه های فارسی عمومی

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 205

چکیده

 کتاب فارسی عمومی ازجمله منابع درسی دانشگاهی است که فقدان سرفصلی نظام مند برای آن سبب شده است کتاب های متعددی برای آن نگاشته شود. این پژوهش بر آن است تا با رویکردی انتقادی, به بررسی دوازده کتاب فارسی عمومی از میان انبوه کتاب های تدوین شده برای این واحد درسی در بازة زمانی حدود چهل ساله و پراکندگی جغرافیایی دانشگاهی بپردازد. این پژوهش نشان می دهد که نوع تلقی از ماهیت «ادبیات» در نگرش مؤلفان به این درس بسیار مؤثر است. در اغلب این کتاب ها, هدفی متفاوت از کتاب های فارسی دبیرستان دنبال نمی شود؛ جایگاه اندیشه و تفکر گردآورنده جز در انتخابِ متون متبلور نمی شود و کتاب ها عمدتاً طرح و تألیف ویژه ای به جز ارائة منتخبی از آثار نظم و نثر با رویکرد ذوقی و با هدف «جذابیت» و «آموزندگی» ندارند. تلاش برای ارائة گزیده ای از متون والا و فاخر سایر گفتمان ها و جریان های ادبی را در این کتاب ها به حاشیه رانده است. اغلب این کتاب­ ها رویکرد مؤلف­ محور و متن­ محور دارند و جایگاهی برای تعامل مخاطب در آن ها لحاظ نشده است و از این منظر, رویکردی ایستا و منفعل دارند. نتایج این پژوهش ضرورت تألیف و نگارش کتابی هدف مند و ساختارمند در زمینة درس ادبیات به عنوان درسی عمومی در دانشگاه را برجسته می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی بارفروشی، هاله، و رضوانیان، قدسیه. (1398). نقد آسیب شناسانه ی درس نامه های فارسی عمومی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 19(3 (پپاپی 67) )، 181-205. SID. https://sid.ir/paper/235386/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی بارفروشی هاله، رضوانیان قدسیه. نقد آسیب شناسانه ی درس نامه های فارسی عمومی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی[Internet]. 1398؛19(3 (پپاپی 67) ):181-205. Available from: https://sid.ir/paper/235386/fa

    IEEE: کپی

    هاله کیانی بارفروشی، و قدسیه رضوانیان، “نقد آسیب شناسانه ی درس نامه های فارسی عمومی،” پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، vol. 19، no. 3 (پپاپی 67) ، pp. 181–205، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button