مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,961
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مواجهه راهبران مترو با ارتعاش تمام بدن بر اساس روش های پایه و VDV استاندارد ISO 2631-1

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: ارتعاش تمام بدن زمانی اتفاق می افتد که انسان روی سطحی که در حال لرزش است قرار می گیرد و ارتعاش بر قسمتی از بدن که از محل تماس دور است اثر می گذارد. تا به امروز اثرات بهداشتی متعددی ازجمله کمردرد, درد عصب سیاتیک, عوارض گوارشی, مشکلات دستگاه تناسلی و آسیب شنوایی در ارتباط با ارتعاش تمام بدن گزارش شده است. در این مطالعه حدود 2000 دقیقه اندازه گیری ارتعاش بر روی 23 قطار در 4 خط فعال مترو تهران جهت تعیین میزان مواجهه با ارتعاش تمام بدن راهبران قطارها انجام شد. روش کار: برای اندازه گیری ارتعاش تمام بدن, از دستگاه ارتعاش سنج و آنالیزور SVAN 958 ساخت کمپانی Svantek استفاده شد و بر طبق استاندارد ISO 2631-1 میزان شتاب r.m.s وزنی - فرکانسی برای هر محور, ترکیب محورها, فاکتور قله, VDV و نسبت های مطرح در استاندارد جهت تعیین نوع معیار ارزیابی, اندازه گیری و محاسبه شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مواجهه همه راهبران با ارتعاش طبق روش پایه از حد پایین ناحیه احتیاط راهنمای بهداشتی (<m/s2 0.45), کمتر و طبق روش ارزیابی با استفاده از مقدار دوز ارتعاشی, VDV, تعداد 12 نمونه بالاتر از حد پایین ناحیه احتیاط راهنمای بهداشتی (<8.5 m/s1.75), و فقط 11 مورد در محدوده پایین تر از مقدار مذکور قرار گرفتند. نتیجه گیری: بررسی نتایج به دست آمده با استفاده از روش های پایه و مقدار دوز ارتعاشی, میزان مواجهه متفاوتی را در دو روش بیان می کند که در روش VDV میزان ریسک پیش بینی شده بسیار بیشتر از روش پایه ارزیابی ارتعاش است که این موضوع می تواند مدعایی بر این واقعیت باشد که برخی از شاخص های ارایه شده, بیانگر محدوده ای ایمن در ارزیابی ارتعاش انسانی نیستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوانین، علی، ازره، کیکاوس، میرزایی، رمضان، مرتضوی، سیدباقر، اصیلیان، حسن، و سلیمانیان، اردلان. (1393). ارزیابی مواجهه راهبران مترو با ارتعاش تمام بدن بر اساس روش های پایه و VDV استاندارد ISO 2631-1. بهداشت و ایمنی کار، 4(2)، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/235624/fa

    Vancouver: کپی

    خوانین علی، ازره کیکاوس، میرزایی رمضان، مرتضوی سیدباقر، اصیلیان حسن، سلیمانیان اردلان. ارزیابی مواجهه راهبران مترو با ارتعاش تمام بدن بر اساس روش های پایه و VDV استاندارد ISO 2631-1. بهداشت و ایمنی کار[Internet]. 1393؛4(2):15-26. Available from: https://sid.ir/paper/235624/fa

    IEEE: کپی

    علی خوانین، کیکاوس ازره، رمضان میرزایی، سیدباقر مرتضوی، حسن اصیلیان، و اردلان سلیمانیان، “ارزیابی مواجهه راهبران مترو با ارتعاش تمام بدن بر اساس روش های پایه و VDV استاندارد ISO 2631-1،” بهداشت و ایمنی کار، vol. 4، no. 2، pp. 15–26، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button