مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,031
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش معلمان در زمینه بهداشت روانی در مدارس ابتدایی: نتایج یک مطالعه مداخله ای

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 103

چکیده

 هدف اصلی این مطالعه, تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان در زمینه سلامت روانی دانش آموزان بوده است. منظور از عملکرد, شناسایی و ارجاع دانش آموزان دارای علایم و نشانه های اختلال در سلامت روانی است. از بین معلمان پایه چهارم در دبستان های دولتی شهر حرم آباد در استان لرستان در سال تحصیلی 81-1380,  64نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای با انتخاب تصادفی ساده برگزیده شده بودند که از این افراد 57 نفر در مطالعه مشارکت کردند. کارگاه آموزشی به مدت 3 روز برای معلمان گروه مورد (27 نفر) برگزار گردید. اطلاعات پژوهش در سه مرحله شامل قبل و بعد از کارگاه آموزشی و در پایان فعالیت ها با استفاده از پرسشنامه های خود اجرا (در گروه های مطالعه) و مدارک مربوط به ارجاع دانش آموزان و گزارش های روان شناسان جمع آوری گردید. داده ها نیز در نزم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آمار غیر پارامتری پردازش و تحلیل شده اند.51 درصد مشارکت کنندگان زن, 42 درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم, 35 درصد فوق دیپلم و 23 درصد کارشناس بودند. اکثر آنها در دوره آموزشی بهداشت روانی تا قبل از این پروژه شرکت نداشته اند. یافته های قبل از مداخله آموزشی نشان داد که معلمان در هر دو گروه از آگاهی ضعیفی درباره اختلالات روانی- عاطفی کودکان برخوردارند. ولی بعد از مداخله آموزشی افزایش بارز در نمرات آگاهی و نگرش معلمان در گروه مورد مشاهده گردید این در حالی بود که هیچ تغییر بارزی در این متغیرها در گروه شاهد مشاهده نشد. همچنین معلمان گروه مورد در طی این پروژه 106 دانش آموز را شناسایی و به مرکز مشاوره ارجاع کردند که روان شناسان وجود اختلال را در 79 نفر از آنان تایید نمودند. در همین مدت معلمان گروه شاهد تنها ارجاع 2 دانش آموز را گزارش دادند. تحلیل یافته ها در بیشتر موارد حاکی از سطوح بالاتر آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان زن و افرادی است که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند.این مطالعه نشان داد که معلمان آموزش دیده از پتانسیل قابل توجهی برای شناسایی و ارجاع دانش آموزان نیازمند خدمات سلامت روانی و در مجموع مشارکت در ارایه این خدمات در مدارس برخوردارند. از این رو, برنامه ریزی برای ارتقای سطح دانش, نگرش و درنهایت توسعه مشارکت معلمان در بهداشت روانی مدارس, اقدامی مفید بلکه ضروری برای دانش آموزان بسیاری است که در خطر آسیب های روان شناختی قرار دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاوه، محمدحسین، شجاعی زاده، داوود، شاه محمدی، داوود، افتخاراردبیلی، حسن، رحیمی، عباس، بوالهری، جعفر، نام خانوادگی، نام، و ومک، -. (1382). نقش معلمان در زمینه بهداشت روانی در مدارس ابتدایی: نتایج یک مطالعه مداخله ای. پایش، 2(2)، 95-103. SID. https://sid.ir/paper/23564/fa

Vancouver: کپی

کاوه محمدحسین، شجاعی زاده داوود، شاه محمدی داوود، افتخاراردبیلی حسن، رحیمی عباس، بوالهری جعفر، نام خانوادگی نام، ومک -. نقش معلمان در زمینه بهداشت روانی در مدارس ابتدایی: نتایج یک مطالعه مداخله ای. پایش[Internet]. 1382؛2(2):95-103. Available from: https://sid.ir/paper/23564/fa

IEEE: کپی

محمدحسین کاوه، داوود شجاعی زاده، داوود شاه محمدی، حسن افتخاراردبیلی، عباس رحیمی، جعفر بوالهری، نام نام خانوادگی، و - ومک، “نقش معلمان در زمینه بهداشت روانی در مدارس ابتدایی: نتایج یک مطالعه مداخله ای،” پایش، vol. 2، no. 2، pp. 95–103، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23564/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button