مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,277
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,031
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: تولد زودرس می تواند تأثیر سوئی بر تکامل رشدی, شناختی, خلقی و رفتاری کودک داشته باشد, در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نشانه های اختلالات خلقی و اضطرابی و هم چنین اختلالات رفتاری شامل مشکلات بیش فعالی/کمبود توجه, مشکلات نافرمانی مقابله ای و مشکلات سلوک در کودکان زودرس و سررس مقطع ابتدایی انجام شده است. روش کار: در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسه ای استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامه ی سوابق زایمانی توسط 400 دانش آموز یک مدرسه ی پسرانه و یک مدرسه ی دخترانه که به شکل در دسترس انتخاب شدند, برای والدین آنها ارسال گردید. 260 پرسشنامه توسط والدین تکمیل و به مدرسه ارجاع شد. از بین 215 پرسشنامه ای که به طور کامل تکمیل شده بود, 27 کودک زودرس (11 دختر و 16 پسر) و 27 کودک سررس (11 دختر و 16 پسر) از نظر سن و جنس همتا شدند و داده های به دست آمده با روش های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات مشکلات خلقی, اضطرابی, بیش فعالی/کمبود توجه, نافرمانی مقابله ای و سلوک در گروه زودرس نسبت به گروه سررس بیش تر است و بر اساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیری, دو گروه از این نظر اختلاف معنی داری داشتند (0/01= P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان زودرس از نشانه های بیش تر اختلالات خلقی و رفتاری رنج می برند. این نشانه ها در مورد اکثر این کودکان در حد بالینی نبود اما نسبت به گروه کنترل تفاوت قابل ملاحظه ای داشت که نشان می دهد تولد زودرس به دلیل تاثیرگذاری بر مکانیزم های زیربنایی مؤثر بر رشد مغزی می تواند در درازمدت پیامدهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، ذریه، بیرامی، منصور، و بخشی پوررودسری، عباس. (1395). مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه. روان پرستاری، 4(4 )، 26-32. SID. https://sid.ir/paper/235824/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی ذریه، بیرامی منصور، بخشی پوررودسری عباس. مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه. روان پرستاری[Internet]. 1395؛4(4 ):26-32. Available from: https://sid.ir/paper/235824/fa

    IEEE: کپی

    ذریه عباسی، منصور بیرامی، و عباس بخشی پوررودسری، “مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه،” روان پرستاری، vol. 4، no. 4 ، pp. 26–32، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235824/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button