مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های ابعاد و رنگ در آزمون ترسیم آدمک رنگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 198

چکیده

 هدف این مطالعه بررسی تاثیر مشکلات خلقی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی, بر ابعاد ترسیم و به کارگیری رنگ در آزمون ترسیم آدمک رنگی بوده است. گروه مورد مطالعه شامل 30 کودک و نوجوان 12 تا 17 ساله بوده که از آذرماه 1380 تا آذر ماه 1381 در بخش های روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان های روزبه و امام حسین (ع) بستری شده اند. این نمونه با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. تمام آزمودنی ها واجد ملاک های تشخیصی Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder-IV (DSM-IV)  برای اختلال دو قطبی بودند. آزمودنی هایی که شواهد آشکاری دال بر عقب ماندگی ذهنی داشتند نیز از مطالعه حذف شدند. سپس آزمون ترسیم آدمک به صورت انفرادی روی افراد گروه نمونه اجرا شد.میانگین شاخص های طول و سطح ترسیم آدمک در گروه نمونه نسبت به هنجارهای موجود و در پسران نسبت به دختران به طور قابل ملاحظه ای بزرگتر بود. اما این تفاوت ها از لحاظ آماری معنادار نبودند. در شاخص رنگ, فقط 11 نفر (6/36 درصد) از رنگ استفاده کردند که 50 درصد دختران (7 مورد) و 25 درصد پسران (4 مورد) از مواد رنگی استفاده کردند. پس نسبت دختر به پسر در این شاخص تقریبا دو برابر بوده هر چند که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبوده است. همچنین 80 درصد افرادی که از رنگ سبز استفاده کردند, در زمان ترسیم دارای احساسات و عقاید مذهبی بودند.بر پایه این تحقیق به نظر می رسد که در بیماران مبتلابه اختلال دو قطبی ارتباط متقن و قوی بین کیفیت خلق و اندازه ترسیم یا رنگ آمیزی آن وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صاحبی، محمدعلی، پوراعتماد، حمیدرضا، و محمدی، محمدرضا. (1382). بررسی شاخص های ابعاد و رنگ در آزمون ترسیم آدمک رنگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی. پایش، 2(3)، 191-198. SID. https://sid.ir/paper/23590/fa

    Vancouver: کپی

    صاحبی محمدعلی، پوراعتماد حمیدرضا، محمدی محمدرضا. بررسی شاخص های ابعاد و رنگ در آزمون ترسیم آدمک رنگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی. پایش[Internet]. 1382؛2(3):191-198. Available from: https://sid.ir/paper/23590/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی صاحبی، حمیدرضا پوراعتماد، و محمدرضا محمدی، “بررسی شاخص های ابعاد و رنگ در آزمون ترسیم آدمک رنگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی،” پایش، vol. 2، no. 3، pp. 191–198، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23590/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button