مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه بود. از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه شهرستان زرین شهر (588 نفر) بودند که تعداد 240 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی, انتخاب شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه باورهای معرفت شناختی و پرسشنامه هوش معنوی بود که تامین روایی صوری و محتوایی آن ها از طریق نظرات شش نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه یزد و پایایی آن ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب, 0. 82 و 0. 86 به دست آمد. معدل تحصیلی دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد؛ بهترین پیش بینی کننده های موفقیت تحصیلی شامل؛ قطعیت دانش, ساده بودن دانش, توانایی ذاتی در یادگیری و همچنین درک و ارتباط با سرچشمه هستی است. بر اساس یافته ها, باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش دارند و این عوامل, به ویژه در موقعیت های آموزشی, باید مد نظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیان، مریم، و قادری، رقیه. (1398). نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 16(1 (پیاپی 29) )، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/235998/fa

    Vancouver: کپی

    کیان مریم، قادری رقیه. نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 29) ):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/235998/fa

    IEEE: کپی

    مریم کیان، و رقیه قادری، “نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 29) ، pp. 65–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235998/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا