مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,094
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری مدارس

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف پژوهش, تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی به منظور ارائه راهبردی جهت بهبود فرایند یاددهی-یادگیری در مدارس, بوده است. از دو روش پژوهش کیفی شامل؛ تحلیل مفهومی و کاوشگری فلسفی انتقادی, استفاده شده است. ابتدا به تحلیل مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی پرداخته شد. در ادامه نحوه کاربست این روش در مدارس همراه با نقدهایی در این زمینه جهت کاربست آن بحث گردید. یافته ها دلالت بر آن دارد که سقراط یکی از بزرگ ترین اندیشمندان مغرب زمین با روش گفتگویی معروف خود, تحول بزرگی در تاریخ اندیشه بشر ایجاد کرده است. روش تدریس سقراطی می تواند؛ الگویی برای ترغیب شاگردان به پژوهش مشترک بوده و در تقویت مهارت های تفکر انتقادی و نیز فرایند کسب عادات لازم برای مشارکت در جامعه, به دانش آموزان کمک دهد. معلمان با به کارگیری روش سقراطی و نیز طرح سوال های مناسب, می توانند دانش آموزان را به بررسی استدلال های خود و دیگران فراخوانده تا کاستی های منطقی باورها و افکار گوناگون را دریابند. به کارگیری چنین روشی در عین این که به انتخاب عاقلانه ارزش ها منتهی می گردد, موجبات رشد تفکر منطقی در شاگردان را نیز فراهم می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی چابکی، رضا، سبحانی نژاد، مهدی، احمدآبادی آرانی، نجمه، و عسگری، زهره. (1397). تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری مدارس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 15(2 (پیاپی 28) )، 87-100. SID. https://sid.ir/paper/236014/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی چابکی رضا، سبحانی نژاد مهدی، احمدآبادی آرانی نجمه، عسگری زهره. تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری مدارس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛15(2 (پیاپی 28) ):87-100. Available from: https://sid.ir/paper/236014/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدی چابکی، مهدی سبحانی نژاد، نجمه احمدآبادی آرانی، و زهره عسگری، “تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری مدارس،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 28) ، pp. 87–100، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236014/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button