مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,395
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خصوصیات اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی مشخصات روان سنجی مقیاس ویژگی های اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی, بوده است. برای این منظور از دانش آموزان دبیرستانی شهر ارومیه نمونه ای به تعداد 693 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی, انتخاب و مقیاس 72 سئوالی ویژگی های اخلاقی محقق ساخته که طیف آن پنچ گزینه ای بوده است, برای آن ها اجرا گردید. جهت استخراج عوامل, از روش تحلیل عوامل اصلی استفاده و دو عامل بزرگ اخلاق, شامل؛ عامل درونی و بیرونی, استخراج گردید. عامل اول, هشت متغیر؛ اخلاق بر مبنای قانون, قراردادهای اخلاقی, اخلاق همگانی, فرامن, طرح واره های اخلاقی, اخلاق مذهبی با تاکید بر اسلام, حساسیت اخلاقی و مهارت های اجرایی اخلاقی و عامل دوم, چهار متغیر؛ اخلاق بر مبنای تنبیه, پاداش, تایید دیگران و یادگیری را در بر می گرفت. این دو عامل در مجموع 56.96 درصد از واریانس را تبیین نمود. در تعیین روایی مقیاس, ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و عامل درونی مقیاس ویژگی های اخلاقی برابر با 0.79, ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و عامل بیرونی مقیاس ویژگی های اخلاقی برابر با 0.68 و ضریب همبستگی بین نمرات آزمون لیند و کل مقیاس ویژگی های اخلاقی برابر با 0.71 بوده است. جهت تعیین پایایی مقیاس, از ضریب آلفای کرونباخ, استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه برابر با 0.74, پایایی عامل یک پرسشنامه برابر با 0.88 و پایایی عامل دو پرسشنامه نیز برابر با 0.67 بوده است. مقایسه آزمودنی های پسر و دختر, نشان داد که در خرده مقیاس های اخلاق بر مبنای؛ تنبیه, پاداش, مذهب و حساسیت اخلاقی بین دانش آموزان پسر و دختر, تفاوت معنادار وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خادمی، علی. (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خصوصیات اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 18(1)، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/236024/fa

    Vancouver: کپی

    خادمی علی. بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خصوصیات اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛18(1):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/236024/fa

    IEEE: کپی

    علی خادمی، “بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خصوصیات اخلاقی در دانش آموزان دبیرستانی،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 18، no. 1، pp. 81–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا