مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,451
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,443
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفه های یاددهی-یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف پژوهش حاضر معرفی دیدگاه های تربیتی مبتنی بر نظریه انتقادی است. تحقیق درصدد است با تکیه بر دیدگاه های پائولو فریره و هنری ژیرو, عناصر برنامه درسی و مولفه های یاددهی-یادگیری را استخراج, تحلیل و مقایسه نماید. مقاله به بررسی و مقایسه؛ مبانی فلسفی آموزش و پرورش انتقادی, اهداف تربیتی, روش تربیتی, نقش معلم و دانش آموز, محتوای آموزشی و ارزشیابی از دیدگاه فریره و ژیرو پرداخته است. روش تحقیق کیفی مبتنی بر شیوه تحلیلی-تطبیقی با اتکاء بر مدل جرج بردی است. تشابه و تفاوت دلالت های تربیتی تعلیم و تربیت انتقادی فریره و ژیرو مورد اشاره قرار گرفته و در پایان نقد هریک آورده شده است. نتایج نشان داد؛ فریره به تعلیم و تربیت انتقادی مرتبط با توسعه آگاهی انتقادی توجه می کند و روش آموزش طرح مساله را برای رسیدن به هدف پیشنهاد می کند و ژیرو ادعا می کند که آموزش و پرورش ذاتا روندی سیاسی دارد و مدارس از طریق برنامه درسی پنهان, سلطه آموزشی را تحکیم و معلمان به عنوان روشنفکران تحول آفرین, محسوب می شوند. مقوله های؛ رهایی, نقد, دگرگونی, روشنگری, خرد و عمل متفکرانه محور نظریه پردازی های آن ها را تشکیل می دهد. متفکران تعلیم و تربیت انتقادی چون فریره و ژیرو با ارائه تحلیل هایی درباره موسسه ها و موقعیت های آموزشی, اصطلاحات و نظریه هایی مانند؛ سلطه آموزشی, آگاهی انتقادی, نظریه بازتولید, نظریه مقاومت, تعلیم و تربیت مرزی, برنامه درسی پنهان و تعلیم و تربیت رهایی بخش را ابداع کرده اند که در گفتمان های تربیتی معاصر به وفور یافت می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فضعلی زاده، رضا، و باقرزاده خداشهری، فروغ. (1397). بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفه های یاددهی-یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 15(1 (پیاپی 27) )، 79-94. SID. https://sid.ir/paper/236027/fa

    Vancouver: کپی

    فضعلی زاده رضا، باقرزاده خداشهری فروغ. بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفه های یاددهی-یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛15(1 (پیاپی 27) ):79-94. Available from: https://sid.ir/paper/236027/fa

    IEEE: کپی

    رضا فضعلی زاده، و فروغ باقرزاده خداشهری، “بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفه های یاددهی-یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 27) ، pp. 79–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236027/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button