مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع

صفحات

 صفحه شروع 443 | صفحه پایان 452

چکیده

 حاملگی ناخواسته از مشکلات اساسی در سلامت همگانی است که بروز آن با نزدیکی منقطع افزایش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر نظریه های رفتار برنامه ریزی شده و شناختی اجتماعی در تغییر روش پیشگیری از بارداری نزدیکی منقطع به قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری به منظور پیشگیری از حاملگی ناخواسته صورت گرفته است. تدوین برنامه آموزشی حضوری و غیر حضوری بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه شناختی اجتماعی صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل زنانی بودند که به مراکز بهداشتی مراجعه می کردند و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند. به داوطلبان در گروه مداخله آموزش های حضوری و غیر حضوری ارائه می شد و گروه کنترل نیز اقدامات مستمر را دریافت کردند. در فواصل قبل, یک و سه ماه بعد از مداخله آزمون بر اساس پرسشنامه ای که روانسنجی آن در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام شده و تایید شده بود صورت گرفت. نرم افزارSPSS  به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده واقع شد و از آزمون های آماری داده های تکراری, ویلکاکسون, آزمون کای دو و تی تست استفاده گردید. نتایج بیانگر آن بود که میانگین باورهای رفتاری و باورهای هنجاری افراد در این مطالعه با گذشت زمان تغییر نموده است و در زمان های متفاوت, اختلاف مشاهده شده در گروه آزمون معنی دار و یا به عبارتی با گذشت زمان سازه های مذکور در جهت استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری ارتقاء یافته اند. همچنین در گروه آزمون اختلاف معنادار در متغیر کنترل رفتاری درک شده و قصد قبل و بعد از مداخله آموزشی به منظور استفاده از قرص های پیشگیری از حاملگی حاصل شده است. نتایج مطالعه بیانگر آن بود که مداخله نظریه محور تدوین شده قادر به ارتقای قصد و رفتار در افراد گروه مورد پژوهش بوده و می تواند به عنوان اساسی برای انجام مداخلات در گروه مورد پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رهنما، پروین، حیدرنیا، علیرضا، منتظری، علی، و امین شکروی، فرخنده. (1394). اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع. پایش، 14(4)، 443-452. SID. https://sid.ir/paper/23684/fa

    Vancouver: کپی

    رهنما پروین، حیدرنیا علیرضا، منتظری علی، امین شکروی فرخنده. اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع. پایش[Internet]. 1394؛14(4):443-452. Available from: https://sid.ir/paper/23684/fa

    IEEE: کپی

    پروین رهنما، علیرضا حیدرنیا، علی منتظری، و فرخنده امین شکروی، “اثر برنامه آموزشی نظریه محور در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته در زنان با نزدیکی منقطع،” پایش، vol. 14، no. 4، pp. 443–452، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23684/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button