Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,389
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 155

چکیده

 امروزه کیفیت خدمات تنظیم خانواده یک موضوع با اولویت جهانی محسوب می شود. این مطالعه در صدد بررسی کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. این مطالعه توصیفی, برای مطالعه ساختار, فرایندها و پیامدهای مراقبت های تنظیم خانواده به انجام رسید. پانزده مرکز بهداشتی ـ درمانی شهری وابسته به دانشگاه به طور تصادفی انتخاب شده و کیفیت مراقبت های ارایه شده توسط 65 ارایه دهنده مراقبت در این مراکز مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفت. 75 متقاضی نیز جهت سنجش آگاهی در مورد روش تنظیم خانواده, مورد مصاحبه قرار گرفتند و فرم مربوط به رضایت سنجی را تکمیل نمودند. ابزار جمع آوری این اطلاعات شامل دو چک لیست مشاهده و دو پرسشنامه بود. اطلاعات توسط SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 75متقاضی خدمات با متوسط سن (Mean±SD) 24.7±4 و 65 ارایه دهنده مراقبت ها در این مطالعه شرکت کردند. ساختار ارایه خدمات در این مراکز 80.60±7.93 درصد, خدمات عمومی تنظیم خانواده 77.3±13.8 درصد و خدمات اختصاصی 57.5±17.4 درصد با استاندارد تطابق نشان دادند. میانگین میزان رضایت مراجعه کنندگان از خدمات نیز 83.3±9.05 درصد بود. با وجود این, میانگین میزان آگاهی مراجعه کنندگان از روش مورد استفاده 59.1±18 درصد بود. بین میزان رضایت یا آگاهی مراجعه کنندگان با مشخصات دموگرافیک هم ارتباط معناداری وجود نداشت.این مطالعه نشان داد که علی رغم امکانات کافی, داشتن پرسنل تحصیلکرده و رضایت زیاد متقاضیان از این خدمات, مشاوره و آموزش های لازم با کیفیت مناسب ارایه نمی شود و آگاهی افراد در مورد این روش ها متوسط و ناکافی است. بنابر این نیاز به برنامه های مداخله ای جهت ارتقای خدمات آموزشی و مشاوره ای وجود دارد که در پژوهش های بعدی باید مد نظر قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیمبر، معصومه، احمدی، محبوبه، احمدی، گلنوش، و علوی مجد، حمید. (1386). کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش، 6(2)، 145-155. SID. https://sid.ir/paper/23688/fa

Vancouver: کپی

سیمبر معصومه، احمدی محبوبه، احمدی گلنوش، علوی مجد حمید. کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش[Internet]. 1386؛6(2):145-155. Available from: https://sid.ir/paper/23688/fa

IEEE: کپی

معصومه سیمبر، محبوبه احمدی، گلنوش احمدی، و حمید علوی مجد، “کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،” پایش، vol. 6، no. 2، pp. 145–155، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23688/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا