مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 13

چکیده

 تدریس و آموزش دانشجویان از عمده ترین وظایف استاد محسوب می گردد. یکی از مشکلات اساسی آموزش در دانشگاه ها نداشتن شاخص های تدریس اثربخش است و یکی از مهم ترین روش های تعیین این شاخص ها نظرخواهی از دانشجویان است.این پژوهش به صورت مقطعی در بهار 1381 به منظور تعیین مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه ای بود که به کمک منابع معتبر خارجی و داخلی طراحی شد. روایی آن به طور صوری از طریق نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن نیز با انجام آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش 350 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه ها به روش خودگزارش دهی تکمیل گردید. بخش اول پرسشنامه به منظور بررسی خصوصیات دانشجویان و بخش دوم به منظور تعیین مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان (در چهار جنبه دانش پژوهی, روش تدریس, قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی) طراحی گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.از دیدگاه دانشجویان جنبه های روش تدریس, قدرت ارتباط, دانش پژوهی و شخصیت فردی به ترتیب مهم ترین جنبه های تدریس اثربخش را به خود اختصاص داده اند. در جنبه دانش پژوهی, ویژگی های علم و دانش و ارایه مطالب نو, در جنبه روش تدریس, ویژگی های انتقال شفاف و واضح مطالب و نیز آماده سازی کلاس برای تفکر و بحث, در جنبه قدرت ارتباط, ویژگی های ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث و ارتباط دوستانه با دانشجو, و در جنبه شخصیت فردی, ویژگی های بیان شیوا و ساده, اعتماد به نفس و قاطعیت به عنوان مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش شناخته شده است. ارتباط معنی داری بین خصوصیات دانشجویان با اولویت بندی شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه آنان مشاهده نگردید.در یک نتیجه گیری کلی نیز می توان عنوان نمود, گزینش مدرسین دانشگاه باید بر اساس داشتن ویژگی های لازم برای تدریس اثربخش صورت گیرد. ضمن آن که برگزاری کارگاه های نوین و استاندارد شیوه های تدریس اثربخش برای اساتید به طور مستمر توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ظهور، علیرضا، و اسلامی نژاد، طاهره. (1381). شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایش، 1(4)، 5-13. SID. https://sid.ir/paper/23697/fa

Vancouver: کپی

ظهور علیرضا، اسلامی نژاد طاهره. شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایش[Internet]. 1381؛1(4):5-13. Available from: https://sid.ir/paper/23697/fa

IEEE: کپی

علیرضا ظهور، و طاهره اسلامی نژاد، “شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان،” پایش، vol. 1، no. 4، pp. 5–13، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23697/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button