مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اسنادهای علی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 سبک های اسنادی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکردها و فرآیندهای روانی و تربیتی دانشجویان محسوب می شود. توجیه این نقش از طریق فرآیندهای روانی مختلفی صورت می گیرد که یکی از آن ها اهداف پیشرفت است. اهداف پیشرفت می تواند به عنوان میانجی در رابطه با سبک اسناد و اضطراب امتحان نقش ایفا کند. از این رو هدف پژوهش حاضر, ارائه مدلی برای اضطراب امتحان بر اساس متغیرهای سبک اسناد و اهداف پیشرفت می باشد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی به روش تحلیل معادلات ساختاری است. آزمودنی های این پژوهش 259 دانشجوی کارشناسی بودند که از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک اسناد, اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت جمع آوری شدند. از آزمون های آماری همبستگی و الگوی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شد. داده های بدست آمده از طریق نرم افزار SPSS20 و LISREL8.53 تحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش, اهداف پیشرفت پیش بین اضطراب امتحان (F(3, 254)=13.20, p<0.001) و میانجی بین سوگیری های اسنادی مثبت و اضطراب امتحان است.جهت گیری اهداف یا اهداف پیشرفت نیز بر اضطراب امتحان اثر مستقیم داشت.یافته های به دست آمده, توجه به نقش اهداف پیشرفت به عنوان یک متغیرتاثیر گذار و میانجی بر اضطراب دانشجویان و در نتیجه عملکرد بهتر دانشجویان را ضروری می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کارشکی، حسین، محمدتقی زاده، نسرین، و میری، صادق. (1396). رابطه اسنادهای علی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1 (پیاپی 12) )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/237524/fa

    Vancouver: کپی

    کارشکی حسین، محمدتقی زاده نسرین، میری صادق. رابطه اسنادهای علی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1396؛7(1 (پیاپی 12) ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/237524/fa

    IEEE: کپی

    حسین کارشکی، نسرین محمدتقی زاده، و صادق میری، “رابطه اسنادهای علی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 12) ، pp. 1–15، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237524/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button