مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خستگی شناختی بر کمال گرایی، انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس ماه

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 125

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر خستگی شناختی بر ویژگی هایی, همچون: کمال گرایی, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس در شرایط حل مساله با توجه به جنسیت آزمودنی بوده است. جامعه آماری از کلیه دانشجویان دختر و پسر در کلیه مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 93-92 تشکیل شد. از بین دانشجویان دختر و پسر یک نمونه 80 نفری به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند, به این صورت که 20 پسر و 20 دختر در گروه آزمایش, و 20 پسر و 20 دختر در گروه کنترل قرار داده شدند و با استفاده از پرسشنامه مقابله با موقعیت تنش زا, پرسشنامه پذیرش و عمل, تکالیف تشخیصی و شناختی و مقیاس کمال گرایی آزمون شدند. در مرحله اول آزمودنی ها در گروه های آزمایش و کنترل با تکالیف تشخیصی روبه رو و سپس آزمون شدند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان دهنده اثر متقابل جنسیت و گروه تحت تاثیر خستگی شناختی بر اجتناب, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای هیجان مدار و اجتناب مدار بوده است. بیشترین میانگین نمره های اجتناب, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای هیجان مدار مربوط به دانشجویان دختر گروه کنترل (به ترتیب, p<0.016, p<0.027, p<0.018) و برای زیرمقیاس اجتناب مدار مربوط به دانشجویان پسر گروه کنترل بوده است (p<0.024). در ارتباط با متغیر کمال گرایی تفاوت معناداری به دست نیامد (p>0.05). به طورکلی, دانشجویان دختر و پسر با دارا بودن ویژگی های انعطاف پذیری و استفاده از راهبردهای هیجان مدار و اجتناب مدار عملکرد متفاوتی در شرایط حل مساله داشتند, به گونه ای که عملکرد افراد در شرایط مختلف حل مساله با توجه به جنسیت, شخصیت (میزان کمال گرایی و انعطاف پذیری روان شناختی) در اتخاذ راهبردهای مقابله با استرس متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی، ماه گل، و ایرانمنش، مژگان. (1394). نقش خستگی شناختی بر کمال گرایی, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس ماه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 5(2 (پیاپی 9) )، 111-125. SID. https://sid.ir/paper/237533/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی ماه گل، ایرانمنش مژگان. نقش خستگی شناختی بر کمال گرایی, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس ماه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1394؛5(2 (پیاپی 9) ):111-125. Available from: https://sid.ir/paper/237533/fa

    IEEE: کپی

    ماه گل توکلی، و مژگان ایرانمنش، “نقش خستگی شناختی بر کمال گرایی, انعطاف پذیری روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس ماه،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 5، no. 2 (پیاپی 9) ، pp. 111–125، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237533/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button