مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,772
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,694
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 21

چکیده

 هدف این مطالعه, بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی, تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش آموزان دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانش آموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کی مت (1988) و انجام مصاحبه بالینی ساختار یافته به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (کنترل تکانه و توجه) و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007), تکانشگری بارات (1994), آزمون ریاضی کی مت (1988) و حواس پرتی تولوز پیرون (1986) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد آموزش برنامه های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی, تکانشوری و حواس پرتی تاثیر دارد (P£0.001), به این صورت که به کاهش هیجان های منفی, تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی منجر می شود. بنابر یافته های این مطالعه, آموزش مهارت های کنترل تکانه و توجه به دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی باعث کاهش تکانشگری و حواس پرتی می شود و می توان از این آموزش ها به عنوان روش های مداخله ای مناسب سود جست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، عباسی، مسلم، بگیان کوله مرز، محمدجواد، و رضایی فرد، اکبر. (1394). اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی, تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 5(2 (پیاپی 9) )، 1-21. SID. https://sid.ir/paper/237537/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، عباسی مسلم، بگیان کوله مرز محمدجواد، رضایی فرد اکبر. اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی, تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1394؛5(2 (پیاپی 9) ):1-21. Available from: https://sid.ir/paper/237537/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، مسلم عباسی، محمدجواد بگیان کوله مرز، و اکبر رضایی فرد، “اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی, تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 5، no. 2 (پیاپی 9) ، pp. 1–21، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237537/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا