مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 104

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان خانواده های شاهد و ایثارگر انجام شده است. این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده که در سال تحصیلی 89-1388 بر روی 20 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد گچساران انجام شده است. افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون 13 جلسه گروه درمانی شناختی اجرا گردید و در مورد گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل: مصاحبه بالینی, پرسشنامه افسردگی بک (فرم کوتاه) و نمره معدل دروس دانشگاهی آزمودنی ها بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS با آزمون تحلیل کواریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافته های پژوهش, پس از آموزش گروه درمانی شناختی, در میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه آزمون (به ترتیب 8.80 و 14.01) نسبت به قبل از مداخله (به ترتیب برابر با 22.80 و 13.07) و نسبت به گروه کنترل (23.8 و 12.94) تفاوت معناداری وجود داشت (P=0.001) در واقع, تفاوت معناداری بین میانگین افسردگی گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. به عبارت دیگر, آموزش گروه درمانی به شیوه شناختی با توجه به میانگین افسردگی دانشجویان شاهد و ایثارگر گروه آزمایش نسبت به میانگین دانشجویان گروه گواه, موجب کاهش افسردگی گروه آزمایش شده است. (P<0.001) گروه درمانی بر میزان افسردگی دانشجویان پسر و دختر اثر متفاوتی نداشته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فریدونی، شاپور، مقدسی بروجنی، فاطمه، بحرینی بروجنی، مجید، موسوی، ستاره، و سپهری، کبری. (1391). تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 2(2 (پیاپی 3))، 91-104. SID. https://sid.ir/paper/237557/fa

Vancouver: کپی

فریدونی شاپور، مقدسی بروجنی فاطمه، بحرینی بروجنی مجید، موسوی ستاره، سپهری کبری. تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1391؛2(2 (پیاپی 3)):91-104. Available from: https://sid.ir/paper/237557/fa

IEEE: کپی

شاپور فریدونی، فاطمه مقدسی بروجنی، مجید بحرینی بروجنی، ستاره موسوی، و کبری سپهری، “تاثیر گروه درمانی به شیوه شناختی بر میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 2، no. 2 (پیاپی 3)، pp. 91–104، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237557/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button