Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: شناسایی عوامل عوامل موثر بر یادگیری در رفع مشکلات و نارسایی های نظام آموزشی بسیار مهم و حیاتی است. یکی از عوامل موثر بر یادگیری, سبک یادگیری است که افراد به تناسب تفاوت های فردی خود از سبک های متفاوتی برای یادگیری استفاده می کنند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک (VARK) می باشد.روش: این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جمع آوری داده به وسیله پرسشنامه استاندارد وارک صورت گرفته است. میزان اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفا کرونباخ 0.87 محاسبه گردید. انتخاب جامعه مورد مطالعه به صورت سرشماری بوده و کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند, در آن مشارکت نمودند. تعداد کل شرکت کنندگان در پژوهش 242 نفر بوده و در تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری (میانگین, انحراف معیار) و آمار استنباطی نظیر آزمون تی مستقل و کای دو استفاده شد. سطح معناداری کلیه آزمون ها کمتر یا مساوی 0.05 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره خام سبک جنبشی حرکتی, شنیداری, خواندنی و نوشتنی و دیداری به ترتیب معادل 5.16±2.63, 5.76±2.55, 6.15±2.67 و 4.36±2.34 بود که بالاترین میانگین مربوط به سبک خواندنی نوشتنی بود. بین جنسیت و دوره تحصیلی با تک تک سبک های یادگیری رابطه معناداری وجود داشت (p£0.05). وضعیت تاهل با سبک خواندنی - نوشتنی رابطه معنادار داشت (p£0.05) و مقطع تحصیلی هم فقط با سبک جنبشی - حرکتی و دیداری رابطه معنادار داشت (p£0.05). همچنین سبک یادگیری ترکیبی «TOTAL VARK» با هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک مطالعه رابطه معناداری نداشت (p³0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه, مهم است که مدرسین از تنوع سبک های یادگیری در بین دانشجویان آگاه بوده و با انتخاب سبک مناسب با نوع یادگیری دانشجویان اثربخشی آموزش های داده شده را ارتقا بخشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزادمنش، یاسین، عظیمیان، جلیل، ضیغمی، رضا، و جهانی هاشمی، حسن. (1392). بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک. آموزش پرستاری، 2(3)، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/238181/fa

    Vancouver: کپی

    آزادمنش یاسین، عظیمیان جلیل، ضیغمی رضا، جهانی هاشمی حسن. بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک. آموزش پرستاری[Internet]. 1392؛2(3):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/238181/fa

    IEEE: کپی

    یاسین آزادمنش، جلیل عظیمیان، رضا ضیغمی، و حسن جهانی هاشمی، “بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک،” آموزش پرستاری، vol. 2، no. 3، pp. 27–35، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا