مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,058
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: آموزش پرستاری وظیفه آماده سازی دانش آموختگان با کفایتی را بر عهده دارد که بتوانند در محیط در حال تغییر جامعه و بالین, نیازهای مددجویان را تشخیص داده و در پرتو استفاده از بهترین شواهد علمی, مناسب ترین مراقبتها را ارائه دهند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است.روش: این پژوهش به صورت نیمه تجربی؛ قبل و بعد از مداخله بر روی تمامی 43 دانشجوی کارشناسی پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی زابل که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند در سال 1393-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه 34 سوالی تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. برنامه آموزشی پرستاری مبتنی بر شواهد در قالب دو کارگاه برای افراد اجرا شد؛ پس از گذشت 45 روز پرسشنامه تفکر انتقادی مجددا تکمیل شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 17 و آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح معنی داری (p£0.05) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان قبل از مداخله از 10.30±3.82 به 12.04±3.25 بعد از مداخله ارتقا پیدا کرده بود که براساس نتایج آزمون آماری t-paired معنی دار بود (p=0.001) بررسی مولفه های تفکر انتقادی به طور جداگانه نشان داد که نمره مولفه های ارزشیابی, تجزیه و تحلیل, استنباط و استدلال قیاسی بعد از مداخله افزایش داشته است که تنها در مولفه ارزشیابی (p=0.003) و استدلا ل قیاسی (p=0.001) معنی دار بوده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه به کارگیری روش مبتنی بر شواهد در آموزش پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی شود. از آنجایی که در روش مبتنی بر شواهد یادگیرنده نقش فعالی در یادگیری خود دارد بنابراین منجر به ارتقای تفکر در سطوح بالای یادگیری می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پودینه مقدم، مهدیه، خلیلی جهانتیغ، مریم، شهدادی، حسین، سراوانی، سلیمان، و شجاعی شاد، فهیمه. (1394). تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393. آموزش پرستاری، 4(2 (پیاپی 12))، 9-17. SID. https://sid.ir/paper/238196/fa

Vancouver: کپی

پودینه مقدم مهدیه، خلیلی جهانتیغ مریم، شهدادی حسین، سراوانی سلیمان، شجاعی شاد فهیمه. تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(2 (پیاپی 12)):9-17. Available from: https://sid.ir/paper/238196/fa

IEEE: کپی

مهدیه پودینه مقدم، مریم خلیلی جهانتیغ، حسین شهدادی، سلیمان سراوانی، و فهیمه شجاعی شاد، “تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل 1392-1393،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 9–17، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238196/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button