مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 52

چکیده

 مقدمه: برای ارتباط موفقیت آمیز با مددجویان, خانواده ها و همکاران, قاطعیت رفتار مهم برای پرستار حرفه ای امروز به حساب می آید. قاطعیت, سبب افزایش عزت نفس, اعتماد به نفس, بهبود ارتباطات بین فردی, کامل شدن شخصیت و کنترل درونی می شود. در این مطالعه تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.روش: مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. به صورتی که از تعداد 3 کلاس که ورودی مهر سال 1390 بودند, 2 کلاس (55 نفر) و از تعداد 2 کلاس ورودی بهمن 1390 نیز 1 کلاس (34 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مهر ماه دانشجویان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند؛ ابتدا پیش آزمون گرفته شده و پس از دو هفته از آنان پس آزمون به عمل آمد. در بهمن ماه نیز گروه مداخله بررسی شدند. به نحوی که پس از پیش آزمون, مداخله مربوطه به صورت آموزش قاطعیت در قالب کارگاه یک روزه ارایه و پس از گذشت دو هفته, پس آزمون گرفته شد. پرسشنامه قاطعیت گمبریل و ریچی به همراه تعدادی از سوالات دموگرافیک جهت گردآوری داده ها استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل داده ها, نرم افزار SPSS v.16 و آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای دو, فیشر, همبستگی اسپیرمن و من ویتنی مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمرات قاطعیت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد (p=0.6)؛ ولی این میزان در گروه مداخله پس از آموزش قاطعیت به طور معناداری افزایش یافت (p=0.005). در گروه کنترل نیز تغییرات قاطعیت از لحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان نداد (p=0.09).نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش باعث افزایش قاطعیت می گردد و می توان از آن در جهت افزایش قاطعیت دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل استفاده نمود. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی دیگر از جمله افزایش عزت نفس, مهارت حل مساله و ارتباطات اجتماعی اجرا شده, تاثیر آن بر دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی لاریجانی، ترانه، رضایت، فاطمه، سیدفاطمی، نعیمه، و مهران، عباس. (1391). تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 1(2)، 42-52. SID. https://sid.ir/paper/238206/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی لاریجانی ترانه، رضایت فاطمه، سیدفاطمی نعیمه، مهران عباس. تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1391؛1(2):42-52. Available from: https://sid.ir/paper/238206/fa

    IEEE: کپی

    ترانه تقوی لاریجانی، فاطمه رضایت، نعیمه سیدفاطمی، و عباس مهران، “تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 1، no. 2، pp. 42–52، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238206/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button