مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,072
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: بهبود عملکرد بالینی و ارائه کیفیت بالای مراقبت های پرستاری, در گرو کسب دانش تخصصی به همراه ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی به عنوان یکی از استانداردهای آموزش پرستاری می باشد. برای اینکه پرستاران و دانشجویان این رشته کارآمد باشند برخورداری از تفکر انتقادی در آنها ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در انجام شد.روش کار: این مطالعه به صورت تحلیلی و همبستگی در سال 1393 انجام شد. نمونه ها شامل 120 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس از بین دانشجویان نیمسال پایانی سال اول, دوم, سوم و چهارم وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه دو قسمتی بوده بخش اول شامل ثبت مشخصات دموگرافیک و بخش دوم, پرسشنامه استاندارد گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بوده است با حداقل نمره 33 و حداکثر 165 و همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس نمره معدل کل سنجیده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین و انحراف معیار میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری 116.4±10.09 بود. گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی ارتباط آماری معنی داری با متغییرهای سن, جنس و سنوات تحصیل نشان نداد (P>0.05) همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که نمره گرایش به تفکر انتقادی با معدل کل دانشجویان ارتباط آماری معنی دار ندارد (P=0.85) و (r=0.02).نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن نمره گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری می توان نتیجه گرفت که این دانشجویان گرایش قابل ملاحظه ای نسبت به تفکر انتقادی دارند. بر این اساس و با توجه به گرایش دانشجویان لازم است در آموزش آنان از تکنیکها و روش های مناسب جهت بهبود این نوع تفکر که برای ارائه مراقبت باکیفیت ضروری است, استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موسی زاده، سمیه، مومن نسب، مرضیه، بختیاری، طیبه، و رییسی، طیبه. (1395). گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. آموزش پرستاری، 5(4 (پیاپی 18))، 20-26. SID. https://sid.ir/paper/238244/fa

Vancouver: کپی

موسی زاده سمیه، مومن نسب مرضیه، بختیاری طیبه، رییسی طیبه. گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(4 (پیاپی 18)):20-26. Available from: https://sid.ir/paper/238244/fa

IEEE: کپی

سمیه موسی زاده، مرضیه مومن نسب، طیبه بختیاری، و طیبه رییسی، “گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 4 (پیاپی 18)، pp. 20–26، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238244/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button