Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,496
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی فرآیندی پویا و قلب آموزش حرفه پرستاری محسوب می شود؛ برنامه آموزش بالینی با هدف ارتقاء سطح آموزش پرستاری طراحی شده, ولی دانشجویان در آموزش بالینی با چالش هایی مواجه هستند. هدف این مطالعه بررسی عناصر موثر بر آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پرستاری و مامایی شهر تهران بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی کلیه دانشجوی سال آخر پرستاری شش دانشکده پرستاری و مامایی شهر تهران در سال 1393 به تعداد 150 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته؛ شامل 35 گویه با طیف لیکرت در 5 حیطه آموزش بالینی (اهداف و برنامه آموزشی, مربی, برخورد با دانشجو, محیط بالین و نظارت و ارزشیابی) جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 16و آمار توصیفی, استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: دانشجویان دانشکده های مورد مطالعه حیطه اهداف و برنامه آموزشی را با میانگین و انحراف معیار (19.92±5.90), خوب ارزیابی کرده و حیطه مربی (14.73±4.96) را متوسط ارزیابی کرده بودند و حیطه برخورد با دانشجو (7.33±2.51) , محیط بالین (9.48±2.79) و نظارت و ارزشیابی (3.81±1.27) را ضعیف ارزیابی کرده بودند. بیشترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری دانشگاه شاهد و کمترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی تعلق داشت و بین سن واحد های مورد مطالعه با دیدگاه از وضعیت آموزش بالینی در حیطه های مختلف ارتباط معنادار وجود نداشت. همچنین دیدگاه دانشجویان پرستاری دختر و پسر از وضعیت آموزش بالینی نیز از هم متفاوت بود.نتیجه گیری: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود, شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است . با توجه به نقش اساسی و حیاتی آموزش بالینی در یادگیری و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری, توجه بیشتر و لحاظ تمهیدات موثر مدیران و مسوولان دانشکده های پرستاری در این خصوص جهت رفع مشکلات حیطه های آموزش بالینی بخصوص در زمینه برخورد ( ارتباطات) دانشجویان با مربی و پرسنل, شرایط و امکانات محیط های کار آموزی و نحوه نظارت و ارزشیابی نظامند و موثر جهت غنای هر چه بیشتر آن پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آقایی، بهمن، نوروززاده، رضا، عباسی، محمد، و شجاع داوودی، مرتضی. (1396). دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین. آموزش پرستاری، 6(2 (پیاپی 22))، 19-25. SID. https://sid.ir/paper/238257/fa

Vancouver: کپی

آقایی بهمن، نوروززاده رضا، عباسی محمد، شجاع داوودی مرتضی. دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین. آموزش پرستاری[Internet]. 1396؛6(2 (پیاپی 22)):19-25. Available from: https://sid.ir/paper/238257/fa

IEEE: کپی

بهمن آقایی، رضا نوروززاده، محمد عباسی، و مرتضی شجاع داوودی، “دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین،” آموزش پرستاری، vol. 6، no. 2 (پیاپی 22)، pp. 19–25، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238257/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا