مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: ارزشیابی اساتید نوعی ارزشیابی آموزشی است که عبارت از تعیین میزان موفقیت اعضای هیات علمی در رسیدن به هدف های آموزشی خود می باشد. توسعه روش های شفاف و ابزارهای مناسب در این زمینه, اهمیت دارد همچنین طراحی و روان سنجی مقیاس های ارزشیابی منطبق با فرهنگ ضروری به نظر می رسد. هدف از انجام این پژوهش, طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین بوده است.روش: این پژوهش روش شناختی, در دو بخش طراحی عبارات مقیاس و روان سنجی آن انجام گرفته است. محل انجام پژوهش, دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بوده و نمونه ها, 104 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های مختلف در این دانشگاه بودند که به صورت در دسترس, انتخاب گردیدند. در این پژوهش, عبارات ابزار از طریق مروری بر پژوهش های انجام شده و متون موجود در زمینه ارزشیابی اعضای هیات علمی و مدرسین, همچنین بررسی ابزارهای موجود و نیز جمع آوری نظرات افراد ذینفع در فرآیند ارزشیابی یعنی مدرسین و دانشجویان توسط تکمیل پرسشنامه باز پاسخ, طراحی شده و پس از تعیین روایی محتوا توسط شاخص روایی محتوای والتس و باسل, روایی صوری و روایی سازه همچنین پایایی همسانی درونی و ثبات آن بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.19 و با استفاده از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی, محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام گردید.یافته ها: «مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین دانشگاه» شامل 33 عبارت طراحی گردید. تحلیل عاملی اکتشافی به منظور بررسی سازه عاملی مقیاس استفاده شد که نمودار سنگ ریزه, نشان دهنده 1 عامل (تک بعدی بودن مقیاس) بود. اندازه گیری پایایی نشان داد که ضریب آلفای مقیاس 0.98 بوده و همبستگی نمرات مقیاس در دوبار اجرا, 0.69 (p<0.05) گزارش شده است.نتیجه گیری: «مقیاس ارزشیابی تدریس مدرسین» از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و می تواند به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی تدریس, به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاشانی نیا، زهرا، رسولی، مریم، حسینی، محمدعلی، و کاشف قربان پور، رضا. (1392). طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس. آموزش پرستاری، 2(2 (پیاپی 4))، 21-29. SID. https://sid.ir/paper/238285/fa

    Vancouver: کپی

    کاشانی نیا زهرا، رسولی مریم، حسینی محمدعلی، کاشف قربان پور رضا. طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس. آموزش پرستاری[Internet]. 1392؛2(2 (پیاپی 4)):21-29. Available from: https://sid.ir/paper/238285/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کاشانی نیا، مریم رسولی، محمدعلی حسینی، و رضا کاشف قربان پور، “طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس،” آموزش پرستاری، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4)، pp. 21–29، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button