Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایتمندی ماماهای شاغل در نظام ارجاع و پزشک خانواده در سطح کشور

صفحات

 صفحه شروع 343 | صفحه پایان 349

چکیده

 طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده بر اساس ضرورت هایی شکل گرفت که اهم آن شامل برقراری دسترسی مناسب آحاد کشور, برابری در بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین هدف مندی ارائه خدمات و بهره وری از امکانات نیروی انسانی موجود گروه پزشکی است. نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات مهمترین منابع مورد نیاز برای هر برنامه و طرح بهداشتی است در طرح پزشک خانواده نیز تیم پزشک خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار هست. هدف این مقاله؛ ارائه میزان رضایت ماماها در طرح پزشک خانواده است. این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در کل کشور انجام شده است. 1772 ماما و وضعیت رضایت آنان از ابعاد مختلف طرح مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اکثر ماماها متاهل بوده و غالبا در مراکز روستایی, ارائه خدمت می کردند. از میان افراد مورد مطالعه 25.2 درصد دارای وضعیت بیتوته بودند. در موارد مربوط به مفاد قرارداد یا احکام, فراوانی «مجموع رضایتمندی بسیار زیاد و زیاد», زیر 20 درصد و کمترین رضایتمندی مربوط به میزان دریافتی و درآمد بود. در زمینه شرایط و امکانات طرح فراوانی «مجموع رضایتمندی بسیار زیاد و زیاد» بین 16.0 تا 27.6 درصد و کمترین آن ها مربوط به بازخورد متخصصان در رابطه با بیماران ارجاعی بود. در زمینه موضوعات مربوط به بیتوته مجموع رضایت بسیار زیاد و زیاد از حدود 4.0 درصد تا 44.2 درصد متغیر بود.در واقع همانطور که بررسی نتایج مربوط به رضایتمندی ماماها نشان می داد, رضایت در اغلب محورها بالا نیست. مشابه مطالعه حاضر, در سایر مطالعات در زمینه رضایتمندی ماماها نیز این امر تایید شده است که این امر در ماندگاری و ثبات نیروی انسانی نقش بسزایی داشته است. با توجه به اینکه در زمینه شرایط و امکانات طرح کمترین رضایت, مربوط به بازخورد متخصصان در رابطه با بیماران ارجاعی بود در واقع کامل نبودن چرخه سیستم ارجاع را نشان می دهد که این امر در «مدیریت بیماری» نقصی محسوب می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مفتون، فرزانه، آیین پرست، افسون، منتظری، علی، محمد، کاظم، فرزدی، فرانک، جهانگیری، کتایون، و میرشاه ولد، سیدمهدی. (1394). رضایتمندی ماماهای شاغل در نظام ارجاع و پزشک خانواده در سطح کشور. پایش، 14(3)، 343-349. SID. https://sid.ir/paper/23829/fa

Vancouver: کپی

مفتون فرزانه، آیین پرست افسون، منتظری علی، محمد کاظم، فرزدی فرانک، جهانگیری کتایون، میرشاه ولد سیدمهدی. رضایتمندی ماماهای شاغل در نظام ارجاع و پزشک خانواده در سطح کشور. پایش[Internet]. 1394؛14(3):343-349. Available from: https://sid.ir/paper/23829/fa

IEEE: کپی

فرزانه مفتون، افسون آیین پرست، علی منتظری، کاظم محمد، فرانک فرزدی، کتایون جهانگیری، و سیدمهدی میرشاه ولد، “رضایتمندی ماماهای شاغل در نظام ارجاع و پزشک خانواده در سطح کشور،” پایش، vol. 14، no. 3، pp. 343–349، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23829/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا