Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: آموزش با رویکردهای یادگیری فعال و دانشجو - محور در بهبود مهارت حل مساله موثر است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش به شیوه مبتنی بر حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری اجرا شد.روش کار: این مطالعه ی نیمه تجربی دو گروهه با طراحی پیش و پس آزمون در سال 1394 بر روی 64 دانشجوی نیم سال سوم رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی قم که درس بررسی وضعیت سلامت را انتخاب نموده بودند, صورت گرفت. دانشجویان بصورت تصادفی به دو گروه (32 نفره) تقسیم شدند. پس از آموزش به دو شیوه حل مساله و سخنرانی, میزان آگاهی و عملکرد در هر دو گروه, به ترتیب با استفاده از پرسشنامه و چک لیست دو ماه پس از آموزش اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون میانگین, انحراف معیار, فیشر, تی مستقل و زوجی تجزیه و تحلیل با سطح معنی داری (p=0.05) انجام شد.یافته ها: آموزش سبب افزایش معناداری در میانگین نمرات آگاهی (9.66±1.92) و عملکرد (4.16±1.41) در گروه یادگیری بر اساس حل مساله نسبت به گروه سخنرانی با میانگین (6.28±1.9) برای آگاهی و (2.81±1.71) برای عملکرد شد. تفاوت معنی داری بین گروه سخنرانی و حل مساله قبل از مداخله به لحاظ میزان آگاهی وجود نداشت (p=0.574)نتیجه گیری: اگرچه هر دو شیوه ی آموزشی موثر بودند اما روش حل مساله در ارتقاء آگاهی و عملکرد, موثرتر از روش سخنرانی نشان داده شد؛ از آن جایی که, مدرس در این روش روند بحث را مدیریت کرده, بازخورد مثبت می دهد و در نهایت خلاصه سازی می کند, به نظر موثرتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رسولی، مرجان، رسولی، علی، و کلهر، ناصر. (1396). بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 6(5 )، 25-31. SID. https://sid.ir/paper/238297/fa

Vancouver: کپی

رسولی مرجان، رسولی علی، کلهر ناصر. بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1396؛6(5 ):25-31. Available from: https://sid.ir/paper/238297/fa

IEEE: کپی

مرجان رسولی، علی رسولی، و ناصر کلهر، “بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 6، no. 5 ، pp. 25–31، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238297/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا