Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,562
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فشار عصبی، مقابله و عوامل تاثیرگذار بر آن ها در نمونه ای از نوجوانان پسر

صفحات

 صفحه شروع 315 | صفحه پایان 322

چکیده

 استرس و مقابله با آن از جمله مسایلی است که در قشر نوجوان مطرح بوده و یکی از حیطه های قابل توجه در حوزه روانشناسی این گروه سنی است که تاثیر شگرفی بر سلامت روانی و جسمانی آن ها می گذارد. هدف از این مطالعه ارزیابی عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و عوامل مرتبط با آن ها در میان نمونه ای از نوجوانان است. یک مطالعه مقطعی تحلیلی برای بررسی اثرات ناشی از عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و برخی از عوامل دموگرافیک موثر بر استرس درک شده تعداد 402 نوجوان پسر تهرانی طراحی گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ارزیابی فرآیندهای استرس و مقابله در نوجوانان و مقیاس استرس درک شده استفاده شد. میانگین سنی نوجوانان 15.44±0.68 بود. میانگین استرس درک شده در نمونه مورد مطالعه 17.99±6.02 بدست آمد. سبک شناختی/ عاطفی متداولترین سبک مقابله ای مورد استفاده بوسیله شرکت کنندگان مطالعه شناخته شد. یافته ها حاکی از آن بود که رابطه معنی دار بین استرس درک شده و استرس تجمعی وجود دارد. در رگرسیون چندگانه عواملی همچون استرس تجمعی, منابع حمایت اجتماعی, سطح تحصیلات والدین و معدل تحصیلی دانش آموزان, عوامل پیش بینی کننده استرس درک شده شناخته شدند. یافته های این مطالعه نشان می داد که استرک درک شده توسط نوجوانان رابطه معنی داری با متغیرهایی همچون استرس تجمعی, حمایت اجتماعی و تحصیلات والدین دارد و بنابراین با کاهش مشکلات چالش انگیز و تقویت آگاهی والدین و حمایت اجتماعی می توان گام مثبتی در جهت کاهش استرس درک شده توسط نوجوانان برداشت و مطالعات بیشتر می تواند مبین راهکارهای موثر در این زمینه باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفاری، محسن، غفرانی پور، فضل اله، و محمودی، محمود. (1394). فشار عصبی, مقابله و عوامل تاثیرگذار بر آن ها در نمونه ای از نوجوانان پسر. پایش، 14(3)، 315-322. SID. https://sid.ir/paper/23830/fa

    Vancouver: کپی

    صفاری محسن، غفرانی پور فضل اله، محمودی محمود. فشار عصبی, مقابله و عوامل تاثیرگذار بر آن ها در نمونه ای از نوجوانان پسر. پایش[Internet]. 1394؛14(3):315-322. Available from: https://sid.ir/paper/23830/fa

    IEEE: کپی

    محسن صفاری، فضل اله غفرانی پور، و محمود محمودی، “فشار عصبی, مقابله و عوامل تاثیرگذار بر آن ها در نمونه ای از نوجوانان پسر،” پایش، vol. 14، no. 3، pp. 315–322، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23830/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا