مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: مهارت های ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبت های درمانی به شمار می رود. از این رو این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت بیماران انجام پذیرفته است. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (تیر و شهریور ماه سال 1396) در شهر تهران انجام پذیرفته است. در این مطالعه ابتدا 20 نفر (کادر درمان: پزشک, پرستار؛ کاردر غیردرمانی: نگهبانی و خدمات) از کارکنان شاغل در بخش اورژانس که بصورت کل شماری انتخاب شده بودند, مورد آموزش دوره مهارت های ارتباطی (2 هفته, 4 جلسه 2 ساعته) قرار گرفتند. در این مطالعه جهت ارزیابی رضایت از برخورد تعداد 32 بیمار قبل از آموزش (تیرماه) و 42 بیمار دیگر یک ماه بعد از آموزش (شهریور ماه) به 5 سوال یک پرسشنامه خودساخته پاسخ دادند. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کای اسکور و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافته ها: این مطالعه بر روی 73 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس (46 نفر (63%) مرد, 27 نفر (37%) زن) انجام پذیرفته است. نتایج این مطالعه نشان دهنده ی افزایش 18% تا 24% رضایت بیماران از برخورد کارکنان غیردرمانی (نگهبانی و خدمات) و افزایش %17 تا 18% رضایت از برخورد بیماران کادر درمانی (پزشک و پرستار) طی مداخله بود. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر کمتر دوره مهارت های ارتباطی در بین پرستاران و پزشکان پیشنهاد می شود که این دوره, با توجه به نوع برخورد پزشکان و پرستاران طراحی و بصورت مجزا در قالب کارگاه های با امتیاز بازآموزی برای کادر درمان برگزار گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، مهدی، غلامی فشارکی، محمد، و محمدیان، معصومه. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران. آموزش پرستاری، 7(3 )، 28-33. SID. https://sid.ir/paper/238343/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی مهدی، غلامی فشارکی محمد، محمدیان معصومه. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(3 ):28-33. Available from: https://sid.ir/paper/238343/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حبیبی، محمد غلامی فشارکی، و معصومه محمدیان، “اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 3 ، pp. 28–33، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238343/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button