مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

آموزش به بیمار از جنبه های اساسی مراقبت از بیمار و یک ضرورت در سیستم بهداشتی و درمانی است. این آموزش ها با هدف کمک به فرد جهت بهبود زندگی, رسیدن به حداکثر رشد جسمی روانی و تقویت اعتماد به نفس انجام می گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1396انجام شد. در این مطالعه توصیفی تحلیلی, 303 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند, به روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که روایی آن توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و طی نامه ابلاغ شاخص های کشوری کیفیت مراقبت های پرستاری تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS و آزمون های آماری فریدمن, من ویتنی یو و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند. بیشترین میانگین نمره آگاهی مربوط به بعد شناسایی پزشک معالج و پرستار (54/0± 57/2) و کمترین میانگین مربوط به بعد سبک زندگی (29/0± 69/0) بود. میانگین نمره آگاهی در کل در بیماران مورد مطالعه 54/3± 26/14 (کمتر از متوسط) به دست آمد و نتیجه آزمون فریدمن نشان داد که میانگین نمره آگاهی در ابعاد شناسایی پزشک معالج و پرستار, شناخت بیماری, داروهای مصرفی, سبک زندگی, خودمراقبتی, پیگیری پس از ترخیص, رضایت از برنامه آموزشی ارائه شده توسط پرستار و نحوه آموزش در بیماران موردمطالعه تفاوت معنی داری دارد (001/0p<).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رئیسی، رسول، و فرج زاده، زهرا. (1397). ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند. آموزش پرستاری، 7(3 )، 1-7. SID. https://sid.ir/paper/238344/fa

    Vancouver: کپی

    رئیسی رسول، فرج زاده زهرا. ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(3 ):1-7. Available from: https://sid.ir/paper/238344/fa

    IEEE: کپی

    رسول رئیسی، و زهرا فرج زاده، “ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 3 ، pp. 1–7، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238344/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button