Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 52

چکیده

 مقدمه: رفتار مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است. لذا, شناسایی عوامل موثر و پیش بینی کننده رفتار مراقبتی پرستاران در بیمارستان ها به عنوان سازمان های خدمت مدار بسیار حائز اهمیت است.هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی در سال 1395 انجام شد.مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های خصوصی شهر شیراز می باشد. گروه نمونه شامل 245 زن و 77 مرد, با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش, چهار پرسشنامه سنجش رفتار اخلاقی بهشتی فر (2010), رفتار مراقبتی وولف و همکاران (1994), جواخلاقی ویکتورو کالن (1998), وفاداری سازمانی الن و مایر (1990) بوده است که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نیز از شاخص های آمار استنباطی(ضرایب همبستگی پیرسون, تحلیل مسیر) به وسیله نرم افزار LISREL و SPSS استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد مولفه های رفتار اخلاقی از طریق واسطه گری جواخلاقی و وفاداری سازمانی بر رفتار مراقبتی پرستاران دارای اثر غیرمستقیم هستند. هیچ کدام از مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی مدیران به عنوان متغیرهای برونزای پژوهش (مسوولیت پذیری, رفتار عادلانه, امانت داری و گذشت) بر رفتار مراقبتی دارای اثر مستقیم نیستند. در بین مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی, مسوولیت پذیری بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار مراقبتی دارد.نتیجه گیری: مدیران بیمارستان ها به مولفه های رفتار اخلاقی و عمل به آنها به خصوص در بخش پرستاری اهمیت دهند تا با تحت تاثیر قرار دادن جواخلاقی حاکم بر بیمارستان ها و وفاداری سازمانی پرستاران, کیفیت رفتار مراقبتی آنها را از بیماران در جهت مثبت متحول سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستگار، احمد، صیف، محمدحسین، و فرهادپور، سمیه. (1395). اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی. مدیریت پرستاری، 5(3-4)، 38-52. SID. https://sid.ir/paper/239236/fa

    Vancouver: کپی

    رستگار احمد، صیف محمدحسین، فرهادپور سمیه. اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی. مدیریت پرستاری[Internet]. 1395؛5(3-4):38-52. Available from: https://sid.ir/paper/239236/fa

    IEEE: کپی

    احمد رستگار، محمدحسین صیف، و سمیه فرهادپور، “اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی،” مدیریت پرستاری، vol. 5، no. 3-4، pp. 38–52، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا