مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA)

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: ایفای ضعیف نقش آموزشی پرستاران, رایج ترین منبع شکایات بیماران است, از این رو در سیستم های بهداشتی و درمانی جهت برنامه ریزی و نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران باید از مدل های مدیریتی مناسب و پویا که هم راستا با چرخه ممیزی بالینی است, استفاده گردد.هدف: نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران به روش چرخه مدیریتی دمینگ (PDCA) مبتنی بر سنجش رضایت بیماران است.روش اجرا: این مطالعه اقدام پژوهی یک ساله (1393-1392) بوده و بر اساس مدل دمینگ با همکاری دانشکده پرستاری بجنورد و دو بیمارستان آموزشی به اجرا در آمده است. در ابتدا محققین بر اساس تکنیک (5Whys) مشکلات آموزش به بیمار را شناسایی نمودند, سپس مراحل برنامه ریزی و حل مشکل بر اساس اصول PDCA برای بهبود آغازشد. در این مدل برای ارزیابی از فرم ها و ابزار (سنجش رضایت, تعیین موانع, تعیین سطح خوانایی با فرمول SMOG و PEMAT) استفاده گردید. طی پژوهش ارزیابی رضایت بیماران از آموزش های ارائه شده در 5 مرحله, موانع آموزش به بیماراز دیدگاه پرستاران و دانشجویان در دو مرحله و تعیین سطح سواد 500 بیمار بستری قبل از تغییر و تعیین سطح خوانایی آنها در پمفلت های آموزشی قبل و بعد از تغییر انجام شد. در گام بعدی تغییرات بر اساس شناسایی موانع اجرا شد. پس ازبرنامه ریزی, تنظیم تغییر و اجراء مجددا بررسی سطح رضایت بیماران در 5 نوبت که هر کدام شامل 200 بیمار بود انجام گردید. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS20 و آزمون های آماری ANOVA و T-test استفاده شد.یافته ها: از دیدگاه پرستاران و مدیران کمبود آگاهی در زمینه اصول آموزش به بیمارو از دیدگاه دانشجویان بالا بودن سطح محتوی پمفلتهاهای آموزش به بیمار مهم ترین موانع بودند. میانگین سطح سواد 500 بیمار (6.72±4.34) بدست آمد. سطح خوانایی پمفلت ها قبل و بعد از اصلاح سازی طبق شاخص SMOG و PEMAT تفاوت قابل توجهی کرد که طبق آزمون تی زوجی با (p>0.05) معنا داربود. میانگین سطح رضایت مندی بیماران در رابطه با آموزش به بیمار در طی 5 مرحله به ترتیب (10.33±2), (11.52±3.25), (14.11±4.41), (16.59±3.78) و (16.94±4.1) بود که آزمون ANOVA با (p>0.05) بهبود را نشان داد.نتیجه گیری: استفاده از مدل دمینگ و ایجاد تغییر در محیط آموزش بالینی به مدیران آموزش و بالینی پرستاری پیشنهاد می گردد زیرا که اثر مستقیمی بر آموزش دانشجویان و آمادگی آنها بر پذیرش نقش آموزشی در آینده دارد و محیط های آموزشی هم توانمند شده سبب پیشرفت و شایستگی در اعضای هیات علمی, پرسنل بیمارستان و از همه مهم تر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش رضایت آنان خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آرین، مهدیه، مرتضوی، حامد، طباطبایی چهر، محبوبه، ناوی پور، حسن، و ونکی، زهره. (1394). نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA). مدیریت پرستاری، 4(4)، 45-57. SID. https://sid.ir/paper/239278/fa

    Vancouver: کپی

    آرین مهدیه، مرتضوی حامد، طباطبایی چهر محبوبه، ناوی پور حسن، ونکی زهره. نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA). مدیریت پرستاری[Internet]. 1394؛4(4):45-57. Available from: https://sid.ir/paper/239278/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه آرین، حامد مرتضوی، محبوبه طباطبایی چهر، حسن ناوی پور، و زهره ونکی، “نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA)،” مدیریت پرستاری، vol. 4، no. 4، pp. 45–57، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239278/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button