مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: سبک ها و ویژگی های رهبری مربیان بر یادگیری و تجربه بالینی دانشجویان تاثیرگذار می باشد. در صورتی که الگوی رهبری موقعیتی به طور اثربخش توسط مربیان بالینی استفاده شود, می تواند به عنوان شیوه ای برای رفع مشکلات و موانع آموزش بالینی در پرستاری به کار رود.هدف: هدف از انجام این پژوهش, بررسی میزان انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری است.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 در دانشکده پرستاری - مامایی اراک انجام شده است. ابزار پژوهش, پرسشنامه توصیف رفتار رهبر با ضریب پایایی 0.88 و پرسشنامه سطح آمادگی دانشجویان پرستاری است که با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ دارای پایایی 0.76 بوده است. 15 مربی بالینی و 186 دانشجوی پرستاری (11 نفر سال اول پرستاری, 71 نفر سال دوم, 76 نفر سال سوم و 28 نفر سال چهارم) به روش تمام شماری پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. داده ها با با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار 13 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: 13.3% مربیان مرد و 86.7% زن بودند که میانگین سابقه کارشان 5.5 سال بود. 35.5% دانشجویان پسر و 64.5% دختر و دارای میانگین سنی 21.18 سال بودند. سبک رهبری توجیهی و سپس تفویضی به عنوان سبک غالب مربیان پرستاری مشخص گردید, اکثر مربیان (46.8%) دارای انطباق پذیری متوسط و 23.7% دارای انطباق پذیری پایین بودند.نتیجه گیری: شناخت صحیح میزان توانایی و تمایل دانشجو برای انجام وظیفه و سپس اتخاذ سبک رهبری مناسب توسط مربی بایستی تقویت گردد. استفاده علمی و کاربردی از مهارت های مدیریتی و رهبری از جمله الگوی رهبری موقعیتی رشد حرفه ای دانشجویان را در پی خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورفرزاد، زهرا، ونکی، زهره، فرمهینی فراهانی، مولود، قمری زارع، زهره، و قربانی، مجتبی. (1391). بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی. مدیریت پرستاری، 1(1)، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/239340/fa

    Vancouver: کپی

    پورفرزاد زهرا، ونکی زهره، فرمهینی فراهانی مولود، قمری زارع زهره، قربانی مجتبی. بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی. مدیریت پرستاری[Internet]. 1391؛1(1):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/239340/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پورفرزاد، زهره ونکی، مولود فرمهینی فراهانی، زهره قمری زارع، و مجتبی قربانی، “بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی،” مدیریت پرستاری، vol. 1، no. 1، pp. 59–68، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button