Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,607
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر کاربرد الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتاری برای پیشگیری از هپاتیت B در دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 545 | صفحه پایان 554

چکیده

 مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش در چارچوب الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتارهای پیشگیری از هپاتیت B در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر اراک صورت گرفته است. به منظور این انجام مداخله ای شاهد دار, 2 دبیرستان دخترانه از طبقه اقتصادی - اجتماعی متوسط شهر اراک انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در هر مدرسه به صورت خوشه ای 4 کلاس از کلاس های اول و دوم هر رشته با تعداد 231 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شد. مداخله در گروه آزمون شامل آموزش کلیات و نیز انتقال پیام های مبتنی بر سازه های الگوی باور بهداشتی بود. جمع آوری اطلاعات به دو روش خود گزارش دهی و مشاهده کارت واکسیناسیون بود که قبل و سه ماه بعد از مداخله در دو گروه انجام شد. تحلیل اطلاعات در نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری تی, کای دو, آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون خطی انجام شد. بین دو گروه از نظر پایه و رشته تحصیلی, میانگین سن, تعداد نوبت های واکسیناسیون و امتیاز قصد رفتارهای پیشگیری از هپاتیت B, اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. پس از مداخله افزایش میانگین نمره قصد رفتاری و نیز نوبت های واکسن هپاتیت B در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (P=0.000). در این گروه 40 درصد تغییرات قصد انجام رفتارهای پیشگیری کننده به وسیله حساسیت درک شده, خودکارآمدی و درک مزایای رفتار قابل پیش بینی بود.با توجه به یافته های تحقیق, اگر با آموزش سلامت به دختران نوجوان کمک شود تا حساسیت خود نسبت به بیماری هپاتیت B, خودکارآمدی خود برای پیشگیری از ابتلای به آن و مزایای اتخاذ رفتارهای پیشگیری را درک کنند, احتمال تصمیم گیری برای انجام رفتارهای پیشگیری کننده از هپاتیت B در آنها افزایش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی علویجه، فرشته، شفیعی، امیر، غفرانی پور، فضل اله، و ارجمندزادگان، محمد. (1391). بررسی تاثیر کاربرد الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتاری برای پیشگیری از هپاتیت B در دختران نوجوان. پایش، 11(4)، 545-554. SID. https://sid.ir/paper/23935/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی علویجه فرشته، شفیعی امیر، غفرانی پور فضل اله، ارجمندزادگان محمد. بررسی تاثیر کاربرد الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتاری برای پیشگیری از هپاتیت B در دختران نوجوان. پایش[Internet]. 1391؛11(4):545-554. Available from: https://sid.ir/paper/23935/fa

    IEEE: کپی

    فرشته زمانی علویجه، امیر شفیعی، فضل اله غفرانی پور، و محمد ارجمندزادگان، “بررسی تاثیر کاربرد الگوی باور بهداشتی بر قصد رفتاری برای پیشگیری از هپاتیت B در دختران نوجوان،” پایش، vol. 11، no. 4، pp. 545–554، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا