مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان کودکان دبستانی چاق، دارای اضافه وزن و کودکان عادی در شهرستان شیراز

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه و اهداف: چاقی و اضافه وزن در کشورهای در حال توسعه همچون ایران به طور چشمگیری در حال افزایش است. چاقی دوران کودکی می تواند روی خودکارآمدی در حیطه های مختلف زندگی از جمله دستاوردهای تحصیلی و کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان کودکان دبستانی چاق, دارای اضافه وزن و کودکان عادی در شهرستان شیراز انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی, مقطعی و مقایسه ای است. نمونه مورد مطالعه شامل 72 دانش آموز دختر و پسر 8 تا 12 ساله از مدارس ابتدایی شهر شیراز در سال 1393 بود که به روش خوشه ایاز چهار ناحیه شهر شیراز برحسب نمای توده بدنی در سه گروه چاق, دارای اضافه وزن و عادی انتخاب و دسته بندی شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 21 و با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و در سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان سه گروه با یکدیگر تفاوت معناداری دارد (05/0>P). همچنین تفاوت معناداری در میزان خودکارآمدی کودکان نواحی مختلف وجود دارد ( 05/0>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر کودکان چاق خودکارآمدی کمتری نسبت به کودکان با وزن متناسب دارند. وجود تفاوت در میزان خودکارآمدی میان سه گروه چاق, دارای اضافه وزن و عادی, برخی یافته ها در مطالعات گذشته را تایید می کند. پژوهش های بیشتر با در نظر داشتن میزان سلامت روانی, هوش مفهومی و هیجانی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، سحر، سلجوقی، فاطمه، قربانی، عاطفه، کریم زاده، سارا، و جمالی، علیرضا. (1397). مقایسه میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان کودکان دبستانی چاق, دارای اضافه وزن و کودکان عادی در شهرستان شیراز. طب توانبخشی، 7(2 )، 76-82. SID. https://sid.ir/paper/239465/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری سحر، سلجوقی فاطمه، قربانی عاطفه، کریم زاده سارا، جمالی علیرضا. مقایسه میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان کودکان دبستانی چاق, دارای اضافه وزن و کودکان عادی در شهرستان شیراز. طب توانبخشی[Internet]. 1397؛7(2 ):76-82. Available from: https://sid.ir/paper/239465/fa

    IEEE: کپی

    سحر قنبری، فاطمه سلجوقی، عاطفه قربانی، سارا کریم زاده، و علیرضا جمالی، “مقایسه میزان خودکارآمدی در تعامل با همسال میان کودکان دبستانی چاق, دارای اضافه وزن و کودکان عادی در شهرستان شیراز،” طب توانبخشی، vol. 7، no. 2 ، pp. 76–82، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button