Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

966
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بینی کنندگی انگیزش- پیشرفت، سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی استان مرکزی در سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه و اهداف: انگیزش-پیشرفت, سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی از جمله سازه های مهم در تمامی عرصه های زندگی به خصوص کیفیت زندگی کاری کارکنان برای کسب عملکرد بهتر در محیط کاری است. در این راستا کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی به عنوان موضوع مهم مطرح می باشد. هدف از اجرای پژوهش حاضر, بررسی نقش پیش بینی کنندگی انگیزش-پیشرفت, سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی استان مرکزی در سال 1397 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که جامعه آماری آن تمامی معلمان شاغل (400 نفر) در مدارس استثنایی استان مرکزی در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از پرسش نامه های انگیزش-پیشرفت هرمانز, سرمایه روانشناختی لوتانز, فعالیت بدنی بک و کیفیت زندگی کاری والتون. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که سرمایه روانشناختی (001/0=p, 79/0=r), انگیزش-پیشرفت (001/0=p, 63/0=r) و فعالیت بدنی (001/0=p, 51/0=r) با کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی رابطه مثبت معنا دار دارد. همچنین سرمایه روانشناختی (56/0=B), انگیزش-پیشرفت (27/0=B) و فعالیت بدنی (20/0B=) به ترتیب می تواند تغییرات مربوط به کیفیت زندگی کاری را در معلمان مدارس استثنایی به صورت معنا داری پیش بینی کند و 71 درصد از واریانس کیفیت زندگی کاری توسط این متغیر ها تبیین می شود. نتیجه گیری: می توان نتیجه گیری کرد سرمایه روانشناختی, انگیزش-پیشرفت و فعالیت بدنی نقش تعیین کننده ای در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عادل، حبیب، طاهری، فاطمه، جمالی قراخانلو، یاور، و ستارپورایرانقی، فریبا. (1399). نقش پیش بینی کنندگی انگیزش- پیشرفت, سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی استان مرکزی در سال 1397. طب توانبخشی، 9(1 )، 25-36. SID. https://sid.ir/paper/239556/fa

    Vancouver: کپی

    عادل حبیب، طاهری فاطمه، جمالی قراخانلو یاور، ستارپورایرانقی فریبا. نقش پیش بینی کنندگی انگیزش- پیشرفت, سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی استان مرکزی در سال 1397. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(1 ):25-36. Available from: https://sid.ir/paper/239556/fa

    IEEE: کپی

    حبیب عادل، فاطمه طاهری، یاور جمالی قراخانلو، و فریبا ستارپورایرانقی، “نقش پیش بینی کنندگی انگیزش- پیشرفت, سرمایه روانشناختی و فعالیت بدنی در کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی استان مرکزی در سال 1397،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 1 ، pp. 25–36، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا