مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید

صفحات

 صفحه شروع 194 | صفحه پایان 200

چکیده

 مقدمه و اهداف: آهنگ گفتار برجسته ترین جنبه ی زبرزنجیری گفتار است که نقش مهمی در افزایش قابلیت فهم گفتار دارد. بررسی ها نشان می دهد بیان آهنگ در کودکان کاشت حلزون, مشکل ترین ویژگی زبرزنجیری گفتار به شمار می رود. با توجه به اهمیت آهنگ در انتقال احساسات, نوع جمله و نیات ارتباطی هدف از مطالعه حاضر "بررسی آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون و دارای شنوایی طبیعی در قالب تکالیف تقلید و خواندن" بود. مواد و روش ها: مطالعه ی توصیفی-تحلیلی حاضر روی 30 کودک کاشت حلزون و 30 کودک طبیعی مقطع دبستان انجام شد. ضبط صدا در یک اتاق ساکت صورت گرفت. از آزمودنی خواسته شد جمله "داره بارون میاد" را با آهنگ "شاد" بخواند. سپس همین تکلیف را با تقلید از صدایی که از قبل ضبط شده بود, بیان کند. آنالیز آکوستیکی با نرم افزار Praat و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها: میانگین فرکانس پایه دو گروه در خواندن (P=0. 004) و تقلید (P=0. 007), دیرش گفتار دو گروه در خواندن (P=<0. 001) و تقلید (P=0. 003) و شدت گفتار دو گروه در خواندن (P=0. 01) تفاوت معنادار داشت. ضمن اینکه بیشترین میزان دیرش در تقلید و خواندن مربوط به گروه کاشت حلزون و بیشترین میزان فرکانس پایه و شدت مربوط به گروه طبیعی بود. نتیجه گیری: آهنگ گفتار یکی از جنبه های آسیب دیده گفتار در کودکان کاشت حلزون است که باعث ناتوانی این کودکان در انتقال احساسات به شکل کلامی می شود. بر اساس مطالعه حاضر آهنگ گفتار این کودکان علاوه بر تکلیف خواندن, در تقلید نیز آسیب دیده است؛ بنابراین توصیه می شود درمانگران علاوه بر جنبه های زنجیری گفتار این کودکان, مداخله در زمینه آهنگ را نیز در برنامه درمانی خود قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنوند، مرضیه، ترابی نژاد، فرهاد، ابوالقاسمی، جمیله، و اسلامی، محرم. (1399). بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید. طب توانبخشی، 9(1 )، 194-200. SID. https://sid.ir/paper/239562/fa

    Vancouver: کپی

    حسنوند مرضیه، ترابی نژاد فرهاد، ابوالقاسمی جمیله، اسلامی محرم. بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(1 ):194-200. Available from: https://sid.ir/paper/239562/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه حسنوند، فرهاد ترابی نژاد، جمیله ابوالقاسمی، و محرم اسلامی، “بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 1 ، pp. 194–200، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239562/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button