مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 226 | صفحه پایان 232

چکیده

 مقدمه و اهداف: برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه به عنوان روشی مفید و کاربردی برای بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی مطرح شده است و به نظر می رسد استفاده از آن با نتایج مطلوبی همراه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی انجام شد. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر, یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 24 پسر با آسیب شنوایی که به روش در دسترس از مدارس شهرکرد انتخاب شده بودند, شرکت داشتند. آزمودنی ها به دو گروه 12 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش, برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه دریافت کردند, در حالی که به گروه کنترل این برنامه ارائه نشد. ابزار پژوهش, پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) بود. داده های به-دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری در نسخه 24 نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که در مرحله بعد از مداخله, میانگین نمرات کارکردهای اجرایی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود و برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی آزمودنی ها تاثیر معناداری داشت (001/0P<). نتیجه گیری: برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه, کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشید؛ بنابراین, با توجه به یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر, پیشنهاد می شود که در کنار سایر روش های آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با آسیب شنوایی, برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه نیز به کار برده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عاشوری، محمد، و تاج ور رستمی، اشکان. (1399). تاثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی. طب توانبخشی، 9(1 )، 226-232. SID. https://sid.ir/paper/239575/fa

Vancouver: کپی

عاشوری محمد، تاج ور رستمی اشکان. تاثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(1 ):226-232. Available from: https://sid.ir/paper/239575/fa

IEEE: کپی

محمد عاشوری، و اشکان تاج ور رستمی، “تاثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با آسیب شنوایی،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 1 ، pp. 226–232، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239575/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button