مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,085
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 208

کلیدواژه

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)Q1

چکیده

 مقدمه و اهداف: امروزه نقص توجه/بیش فعالی از رایج ترین اختلالات رفتاری و مشکلات روانشناختی کودکان است که در مراجعان به درمانگاه های روانپزشکی مشاهده می شود. هدف پژوهش حاضر "بررسی تاثیر بازی های توجهی, توانبخشی شناختی و تمرینات ترکیبی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال" می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر با توجه به اهداف پیش بینی شده, از نوع تحقیق نیمه تجربی و طرح آن پیش آزمون-پس آزمون با چند گروه بود. شرکت کنندگان شامل 40 کودک 9 تا 12 سال مقطع ابتدایی بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه بازی های توجه ی, تمرینات توانبخشی شناختی, تمرینات ترکیبی (ریتمیک شناختی) و گروه کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون هر آزمودنی آزمون های مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک), توجه پایدار (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) را اجرا کردند. سپس آزمودنی ها بر اساس گروه بندی ذکرشده, به مدت 16 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به تمرین پروتکل گروه خود پرداختند. پس از آخرین جلسه تمرین, آزمودنی ها پس آزمون را که شامل اجرای مجدد آزمون های مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک), توجه (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) بود را اجرا نمودند. یافته ها: یافته ها نشان داد در متغیر کارکردهای اجرایی, حافظه کاری و توجه, گروه تمرین ترکیبی به طور معناداری خطای کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند, اما گروه های دیگر تفاوت معناداری باهم نداشتند (05/0>p). نتیجه گیری: گروه های ترکیبی تقریبا در تمام خرده مقیاس ها منجر به بهبود حافظه کاری, توجه و کارکردهای اجرایی کودکان دارای بیش-فعالی می شود. این عملکرد بهتر به بهره برداری هم زمان از فواید دو نوع تمرین نسبت داده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسلامی نصرت آبادی، مهدیه، نمازی زاده، مهدی، و اصلان خانی، محمدعلی. (1399). تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال. طب توانبخشی، 9(1 )، 201-208. SID. https://sid.ir/paper/239585/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامی نصرت آبادی مهدیه، نمازی زاده مهدی، اصلان خانی محمدعلی. تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(1 ):201-208. Available from: https://sid.ir/paper/239585/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه اسلامی نصرت آبادی، مهدی نمازی زاده، و محمدعلی اصلان خانی، “تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 1 ، pp. 201–208، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239585/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button