Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقاله ی مروری

صفحات

 صفحه شروع 305 | صفحه پایان 317

چکیده

 مقدمه و اهداف: آگاهی صرفی یکی از ابعاد آگاهی فرازبانی و به معنای توانایی دست ورزی تکواژهای تشکیل دهنده ی کلمه و آگاهی از قواعد شکل گیری کلمات است. تحقیقات نشان داده است که آگاهی صرفی در رشد تحصیلی دانش آموزان نقش دارد. هدف مطالعه حاضر, مرور تحقیقات در دسترس در زمینه ی آگاهی صرفی و ارتباط آن با صحت و درک خواندن در زبان های مختلف می باشد. مواد و روش ها: مقاله مروری حاضر بر اساس مقالات منتشرشده با کلیدواژه های آگاهی صرفی, توانایی خواندن, صحت خواندن, درک خواندن و موفقیت تحصیلی می باشد. جستجوی مطالعات انجام شده در فاصله ی زمانی بین سال های 1995تا 2017 در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Springer, Google Scholar ASHA, Science Direct, و در پایان نامه ها و مجلات داخلی موجود در پایگاه Sidو Magiran صورت گرفت. مطالعات توصیفی-تحلیلی که بتوانند به سوال تحقیق پاسخ دهند, وارد مطالعه شدند. نتایج 18 مورد از مقاله ها در مطالعه حاضر مطرح شده است. نتیجه گیری: نتیجه گیری نتایج مرور مطالعات نشان می دهد که کودکانی که نمرات بهتری در آزمون آگاهی صرفی دریافت می کنند, عملکرد بهتری در درک خواندن نشان می دهند. در زبان هایی از جمله انگلیسی, آگاهی صرفی به تمییز بین کلمات کمک می کند و در نتیجه به صحت خواندن کمک می کند, ولی در زبان یونانی به این صورت نیست. به نظر می رسد ارتباط بین آگاهی صرفی و صحت خواندن با توجه به ویژگی های زبان از جمله شفاف بودن, بین زبان های مختلف, متفاوت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ملکیان، مریم، عظیمی، تبسم، قریشی، زهراسادات، و دارویی، اکبر. (1399). ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقاله ی مروری. طب توانبخشی، 9(1 )، 305-317. SID. https://sid.ir/paper/239586/fa

    Vancouver: کپی

    ملکیان مریم، عظیمی تبسم، قریشی زهراسادات، دارویی اکبر. ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقاله ی مروری. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(1 ):305-317. Available from: https://sid.ir/paper/239586/fa

    IEEE: کپی

    مریم ملکیان، تبسم عظیمی، زهراسادات قریشی، و اکبر دارویی، “ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقاله ی مروری،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 1 ، pp. 305–317، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239586/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا