مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

620
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش حسی- حرکتی بر بهبود فعالیت های پایه و کارساز روزمره زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 85

چکیده

 مقدمه و اهدافنقائص حسی یکی از عوارض شایع سکته مغزی است. عملکرد مناسب حس و حرکت نقش مهمی در فعالیت های روزمره زندگی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر گذاری آموزش حسی- حرکتی بر فعالیت های پایه و پیشرفته روزمره زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی می باشد.مواد و روش هادر این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع قبل و بعد و بدون گروه کنترل, 12 بیمار سکته مغزی (6 نفر همی پارزی راست, 6 نفر همی پارزی چپ) با میانگین مدت زمان گذشته از بیماری (13.16) 41.50 ماه به صورت غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. بیماران به مدت 2 هفته متوالی و 5 روز در هفته و 90 دقیقه در هر جلسه تحت آموزش حسی_ حرکتی قرار گرفتند. قبل و بعد از پایان مداخلات, آزمون های شاخص بارتل, فعالیت های پیشرفته روزمره زندگی نسخه لاتون, (Functional IndePendence Measure (FIM گرفته شد.یافته هاطبق جداول آماری افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص بارتل قبل و بعد از آزمون با (0.007= P), افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص لاتون قبل و بعد از آزمون با سطح معناداری (0.003= P), افزایش میانگین نمرات آزمون در شاخص Functional IndePendence Measure قبل و بعد از آزمون با سطح معناداری (0.002 = P), به دست آمده است. نتایج تفاوت معنی داری را در آزمون های شاخص بارتل, لاتون و آزمون FIM قبل و بعد از درمان با میزان P>0.005 نشان داد. هم چنین افزایش میانگین در هر سه آزمون بهبودی معناداری را نشان داد.نتیجه گیریبا توجه به بهبود نقایص حسی- حرکتی و استقلال یافتن در فعالیت های روزمره زندگی, به نظر می رسد این مداخله می تواند مداخله موثری در توانبخشی بیماران سکته مغزی باشد, اگرچه مطالعات با حجم نمونه بزرگتر نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اقلیدی، ژاندارک، میرشجاع، میناسادات، شفیعی، زهرا، جامه بزرگی، علی اصغر، و تقی زاده، قربان. (1394). تاثیر آموزش حسی- حرکتی بر بهبود فعالیت های پایه و کارساز روزمره زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن. طب توانبخشی، 4(2)، 79-85. SID. https://sid.ir/paper/239595/fa

    Vancouver: کپی

    اقلیدی ژاندارک، میرشجاع میناسادات، شفیعی زهرا، جامه بزرگی علی اصغر، تقی زاده قربان. تاثیر آموزش حسی- حرکتی بر بهبود فعالیت های پایه و کارساز روزمره زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن. طب توانبخشی[Internet]. 1394؛4(2):79-85. Available from: https://sid.ir/paper/239595/fa

    IEEE: کپی

    ژاندارک اقلیدی، میناسادات میرشجاع، زهرا شفیعی، علی اصغر جامه بزرگی، و قربان تقی زاده، “تاثیر آموزش حسی- حرکتی بر بهبود فعالیت های پایه و کارساز روزمره زندگی در افراد مبتلا به سکته مغزی مزمن،” طب توانبخشی، vol. 4، no. 2، pp. 79–85، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button