مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 220

چکیده

 مقدمه و اهداف: امروزه اختلالات یادگیری مهم ترین علت عملکرد ضعف تحصیلی محسوب می شود و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان به این علت در فراگیری مطالب درسی خصوصا در ریاضیات دچار مشکل می شوند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه منتخب حرکتی بر حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دختر دارای اختلالات یادگیری ریاضی بود. مواد و روش ها: در تحقیق حاضر با استفاده از طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون و به صورت نیمه تجربی, از بین کلیه کودکان دختر مبتلا به اختلالات یادگیری 12-8 ساله مدارس ابتدایی شهرستان استهبان, 30 نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که 15 نفر در گروه مداخله و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش نامه محقق ساخته, آزمون هوشی ریون, آزمون ریاضی کی مت, مقیاس حافظه عددی وکسلر (فراخنای ارقام), آزمون عملکرد پیوسته و آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی بود. برنامه منتخب حرکتی (اسپارک) که شامل فعالیت های تقویتی, بازی و ورزش برای کودکان است به مدت 24 جلسه (8 هفته هر هفته 3 جلسه) اجرا شد. به منظور بررسی یافته ها از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغییره استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین گروه مداخله و گروه کنترل دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی در حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی درشت و ضعیف تفاوت معناداری وجود دارد (001/0(p<؛ بدین معنی که حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی در گروه مداخله بعد از برنامه منتخب حرکتی بهبود یافته است. نتیجه گیری: به نظر می رسد برنامه منتخب حرکتی (اسپارک) مورد استفاده می تواند باعث بهبود حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی در کودکان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی شود. توصیه می شود درمانگران در کنار سایر مداخلات درمانی از این تمرینات در کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ارسلانی، فهیمه، شیخ، محمود، و حمایت طلب، رسول. (1398). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. طب توانبخشی، 8(3 )، 209-220. SID. https://sid.ir/paper/239640/fa

    Vancouver: کپی

    ارسلانی فهیمه، شیخ محمود، حمایت طلب رسول. اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(3 ):209-220. Available from: https://sid.ir/paper/239640/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه ارسلانی، محمود شیخ، و رسول حمایت طلب، “اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری, توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 3 ، pp. 209–220، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button